با وسایل خراب شده چکار کنیم؟

تعمیر وسایل خراب

هر چیزی عمری دارد. خودمان را هم که نگاه می‌کنیم، روز به روز فرسوده‌تر خواهیم شد. وسایل ساخت دست ما نیز همین‌گونه‌اند. آن‌ها نیز رفته رفته فرسوده می‌شوند و شاید روزی در گروه وسایل خراب شده جای بگیرند. وسایلی که دیگر نمی‌توانند آن‌طور که باید از پس مأموریت اصلی خود برآیند. به عنوان مثال، یخچالی که ساخته شده تا مواد غذایی را سرد نگه دارد، دیگر نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. در این مطلب به این موضوع پرداخته‌ایم که با چنین وسایلی چه باید کرد؟ آیا این وسایل را دورریختنی حساب کنیم؟ اگر در گوشه و کنار زندگی شما نیز این وسایل یافت می‌شوند، دنباله‌ی مطلب را بخوانید تا شاید بتوانید کاری برای آن‌ها انجام بدهید.

گزینه‌ی اول: مطمئن باشید وسایل خراب شده هستند!

جاروبرقی قدیمی
جاروبرقی قدیمی

بله! گاهی یک کارکرد ناقص می‌تواند شما را به این اشتباه بیاندازد که وسیله را خراب شده فرض کنید. در حالی که با یک سرویس و تعویض یک یا چند قطعه،‌‌ وسیله‌ی شما دوباره به حیات بازمی‌گردد و می‌توانید از آن استفاده کنید. وقتی ضربان قلب کسی می‌ایستد، بلافاصله او را دفن نمی‌کنند! بلکه باید پزشکی قانونی مرگ وی را تأیید کند. پس شما هم ابتدا از تعمیرکاران مجرب و متخصص استفاده کنید تا مطمئن شوید که علائم حیاتی وسیله‌تان از بین رفته است!

برای اطمینان پیدا کردن از خراب بودن وسایل خود، می‌توانید از کارشناسان متخصص و باتجربه‌ی پیکوالکترونیک استفاده کنید. کافی است تا مشکل خود را به گوش این تیم برسانید. در اسرع زمان ممکن، کارشناسان در محل شما حضور خواهند یافت و در خصوص وضعیت وسیله‌ی برقی شما، نظر قطعی را اعلام می‌کنند. توجه داشته باشید با صرف هزینه‌ی تعمیرات در بسیاری از مواقع، شما می‌توانید نیاز خود را برطرف ساخته و آن وسیله را مجدد به چرخه‌ی حیات بازگردانید.

گزینه‌ی دوم: کمی خلاقیت به خرج دهید.

وسایل خراب شده خود را می‌توانید برای ساخت وسایل خلاقانه‌ی دیگر، به کار بگیرید. خوشبختانه در اینترنت، می‌توانید خلاقیت‌های بی‌شماری را در این زمینه پیدا کنید. سعی کنید کمی فکر کنید و از وسایل خراب شده‌ی خود، کاربرد جدیدتری به وجود آورید. به عنوان مثال می‌توانید یک تلویزیون قدیمی را جای خواب گربه و یا پت خانگی خود قرار دهید! برخی از وسایل را می‌توانید بی‌خطر ساخته و سپس در اختیار کودکان خود قرار دهید. یک یخچال قدیمی می‌تواند کمد اسباب‌بازی‌های کودکتان باشد.

برخی از وسایل برقی بسیار قدیمی، به دلیل ظاهر خاصی که دارند، می‌توانند به عنوان وسیله‌ی آنتیک و دکوری استفاده شوند. یک رادیوی قدیمی، یک گرامافون، یک تلویزیون قدیمی، می‌تواند حس و حال خانه‌تان را خوب کند حتی اگر نتواند کار کند!

گزینه‌ی سوم: دل و روده‌ی وسایل خراب شده را بیرون بریزید!

وسایل برقی، همه به صورت سیستم هستند. یعنی از مجموعه‌ای از قطعات ساخته شده‌اند که در کنار هم می‌توانند کارهایی را انجام دهند. اکنون با خراب شدن این وسایل، شما می‌توانید قطعات را جدا جدا کرده و از هر کدام، به صورت مجزا استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک خازن، یک فن، یک مقدار سیم و … را از آن وسیله خارج سازید. اگر قطعات سالم باشند، به درد بخور خواهد بود. شما می‌توانید از این قطعات، برای تعمیر سایر وسایل استفاده کنید. حتی برخی از قطعات سالم، قابلیت به فروش رساندن را دارند.

بهتر است در انباری خود، فضایی را به قطعات یدکی لوازم برقی اختصاص دهید. تمام قطعات سالم یک وسیله‌ی معیوب را در آن‌جا نگه دارید. شاید روزی برای وسیله‌ی دیگر نجات دهنده باشد. هم‌چنین بسیاری از دانشجویان فنی ممکن است در مسیر آموزشی خود (کار عملی، ماکت سازی و …) نیاز به چنین وسایلی داشته باشند. اگر دور و برتان چنین افرادی را می‌بینید، می‌توانید قطعات جدا شده از وسایل خراب شده را به آن‌ها هدیه بدهید.

 

بیشتر بخوانید : علت روشن نشدن جاروبرقی و آموزش رفع ایراد آن