ماشین ظرفشویی بخریم یا نه؟

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای است که برای شست‌وشوی ظرف‌ها از آن استفاده می‌شود. چیزی شبیه به ماشین لباسشویی. با این تفاوت که ظرف‌ها در جای معینی چیده می‌شوند و تکان نخواهند خورد! با توجه به فضای آشپزخانه و بودجه‌ی هر فرد، یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در خصوص این وسیله مطرح می‌شود، این است که ماشین لباسشویی بخریم یا نه؟ در این مطلب سعی داریم تا این ابهام را برطرف کنیم.

ظرف شستن، وقت‌گیر و انرژی‌بر

اولین کار این است که خودتان و خانواده‌تان را بشناسید. اگر در یک خانواده‌ی پرجمعیت زندگی می‌کنید، رفت و آمد زیادی دارید، خلاصه این‌که ظرف و ظروف زیادی کثیف می‌شود، با خرید یک ماشین ظرفشویی می‌توانید تا حدود زیادی در وقت و انرژی خود، صرفه‌جویی کنید.

بسیاری از افرادی که همکاری خوبی بین اعضای خانواده‌ی خود بابت شست‌وشوی ظرف‌ها و سایر کارهای خانه، ندارند، از کمبود وقت شکایت دارند. کارهای منزل بسیار زمان‌بر و البته انرژی زیادی را می‌طلبد. این موضوع را می‌توان با وسایل برقی تا حدودی برطرف ساخت.

فضای آشپزخانه 

از دیگر نکاتی که در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید ماشین ظرفشویی باید توجه داشته باشید، فضای آشپزخانه است. ممکن است فضای کلی آشپزخانه‌ی شما کوچک باشد و با خرید این وسیله، مجبور به حذف کابینت‌های ضروری‌تر شوید. لذا در این حالت، گزینه‌ی بهتر آن است که از خرید ماشین ظرفشویی، چشم‌پوشی کنید. البته اگر فکر می‌کنید خرید ماشین ظرفشویی برایتان بسیار الویت دارد، بهتر است از انواع رومیزی و کوچک‌تر آن استفاده کنید.

برند ماشین ظرفشویی

یکی از نکاتی که برای خرید ظرفشویی باید به آن توجه داشته باشید، برند آن است. برندهای مطرح و باکیفیت، این اطمینان را به شما می‌دهند که وسیله‌ای با مصرف بهینه‌ی آب و برق تهیه خواهید کرد. هم‌چنین دوام خوبی از برندهای خوب انتظار می‌رود. این در حالی است که اگر بودجه‌ی شما برای تهیه‌ی برندهای مرغوب و درجه یک، کافی نباشد، ناچار به استفاده از برندهایی هستید که شاید هرچند مدت یک‌بار، سر از تعمیرگاه درآورید.

توصیه می‌کنیم پیش از خرید ماشین لباسشویی، بودجه‌ی خود را تعیین کرده و سپس در بازار به جست‌وجوی انواع برندهای درجه‌ی یک و باکیفیت بپردازید.

نکات مهم در خرید ماشین ظرفشویی

اگر به هر دلیل، ترجیح دادید تا ماشین ظرفشویی مناسب خریداری کنید، باید به فکر رعایت نکاتی باشید که خرید این دستگاه را در نوع برتر و باکیفیت بیش‌تر، برایتان هدایت خواهد کرد. رعایت این نکات سبب می‌شود تا از مشکلات استفاده از ماشین لباسشویی کاسته شود.

اندازه‌ی مناسب

در هنگام خرید ماشین ظرفشویی باید به ابعاد دستگاه و میزان جای گیری ظروف در آن توجه داشته باشید. سبدهای ماشین ظرفشویی نشان می‌دهند که در آن، چیدمان کدام ظروف امکان پذیر می‌باشد. به عنوان مثال ممکن است در ماشین ظرفشویی مد نظر شما، شست‌وشوی قاشق و چنگال اهمیت داشته باشد. نکته‌ای دیگر که در خصوص سبدهای ظرفشویی اهمیت دارد، قابلیت جابه‌جایی آن‌هاست که به شما امکان چینش دلخواه را می‌دهد.

فیلتر آب

در بسیاری از شهرها، آب شهر دارای گچ و املاحی است که پس از شست‌وشوی ظروف، به صورت لکه بر روی آن باقی می‌ماند. نکته‌ی مهم این است که ماشین‌های ظرفشویی، به فیلتر آب مجهز هستند. این‌طور، آب مورد نیاز برای شست‌وشو در ماشین، پیش از ورود به آن از فیلتر عبور کرده و سبب خواهد شد تا هم چربی‌های ظروف سریع‌تر و آسان‌تر پاک شوند و هم این‌که شوینده‌ی کم‌تری مصرف شود و هم لکه‌های آب بر روی ظروف باقی نماند.

جنس مخزن ماشین ظرفشویی

مخزن‌های ماشین ظرفشویی ار از جنس استیل و یا پلاستیک می‌سازند. توصیه‌ی ما به شما استفاده و خرید ماشین‌های ظرفشویی با مخزن استیل است. البته هر کدام از این دو مدل، مزایا و معایب خود را دارند. اما مخزن‌های استیل، ماندگاری بهتری داشته و چرک نخواهند شد. خلاصه این‌که با خرید این نوع از ماشین ظرفشویی‌ها، بی‌دغدغه‌تر از آن استفاده خواهید کرد.