کنتراست در پنل های LCD و LED: آنچه باید بدانید

کنتراست در پنل های LCD و LED

بررسی کنتراست در پنل های LCD و LED

همانند بسیاری از ویژگی‌های تجهیزات تکنولوژیکی، کنتراست در پنل های LCD و LED مقدار «هرچه بیشتر، بهتر» است.

با در نظر گرفتن این موضوع، احتمالاً مدیران بازاریابی با مهندسان شرکت‌های تولیدی دور هم جمع شده‌اند تا سعی کنند این اعداد را “حک” کنند و بنابراین یک مصرف‌کننده گیج را متقاعد کنند که عدد چشمگیری را روی برچسب چسبیده به صفحه تخت می‌بیند. خوب می دانید، وقتی شک دارید، هر چه تعداد بیشتر باشد، “نتیجه” بهتر است.

یکی از اعداد مهم در خرید تلویزیون کنتراست است. کلمه ای که خیلی ها از آن استفاده می کنند اما همه واقعا نمی دانند چیست. بنابراین برای جلوگیری از قرار گرفتن در وضعیت مشابه، اول از همه، بیایید مفهوم را تازه کنیم:

 

کنتراست تفاوت در رنگ و روشنایی بین بخش های یک تصویر است.

(کنتراست خوب در مقابل کنتراست بد)

در قضیه کنتراست در پنل های LCD و LED مشکلی که صفحه‌های LCD و تا حدی صفحه‌نمایش‌های LED با آن مواجه هستند این است که از آنجایی که نور پس‌زمینه دارند (نور پس‌زمینه، به زبان کریول)، نشان دادن «سیاه‌های واقعاً سیاه» برایشان دشوار است. این منطقی است، زیرا مانند کسی است که وقتی یک لوله فلورسنت در اتاق دارد، بخواهد تاریکی مطلق داشته باشد …

 

بیشتر مطالعه کنید : تلویزیون QLED یا OLED: کدام فناوری بهتر است؟

 

نحوه اندازه گیری کنتراست در پنل های LCD و LED

کنتراست به صورت نسبتی از نوع XXX:1 نمایش داده می‌شود و تفاوت بین روشن‌ترین سفید و تیره‌ترین سیاهی را که یک صفحه می‌تواند نمایش دهد نشان می‌دهد (که مقدار تقریباً سیاه‌ترین سیاهی است). ویکی‌پدیا می‌گوید که «هیچ روش رسمی و استانداردی برای اندازه‌گیری نسبت کنتراست برای یک سیستم یا قطعات آن وجود ندارد، همچنین استانداردی برای تعریف «کنتراست» وجود ندارد، که توسط هر سازمان استانداردی برای رتبه‌بندی‌های ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان مختلف ویدیو پذیرفته شده است. دستگاه های نمایشگر به دلیل تفاوت در روش اندازه گیری، عملکرد و متغیرهای گزارش نشده لزوماً با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. بنابراین، چامویو برندها در روز است، عمدتاً به این دلیل که هر برند کنتراست را هر طور که می خواهد اندازه می گیرد. کاری شبیه به Watts PMPO برای چندین سال در تجهیزات موسیقی.

برخی از شرکت های اندازه گیری کنتراست، فیلتر را از جلوی صفحه حذف می کنند، که سفید روشن تری تولید می کند. یک گزینه دیگر اندازه گیری رنگ سیاه در یک اتاق تاریک است، اما سپس صفحه را به اتاقی با نور خوب منتقل کنید و برای اندازه گیری سمت روشن، دوباره آن را روشن کنید. همه این نمونه ها از مصاحبه با افرادی که در صنعت صفحه نمایش کار می کنند و درخواست کرده اند ناشناس بمانند، گرفته شده است.

اگرچه، همانطور که دایره المعارف جهانی می گوید، هیچ استاندارد کاملاً پذیرفته شده ای وجود ندارد، سیستم اندازه گیری کنتراست ایجاد شده توسط انجمن استاندارد ملی آمریکا (ANSI) می تواند بهترین ایده را به کاربر نهایی ارائه دهد، زیرا مبتنی بر قرار دادن یک صفحه شطرنج روی صفحه نمایش با 16 مربع از سفیدترین سفیدها و سیاه ترین سیاهان (این صفحه قبلاً مانند یک تبلیغ برای پودر صابون به نظر می رسد) و سپس رابطه بین این دو را اندازه گیری کنید.

 

اندازه گیری کنتراست ANSI یک پروژکتور

همانطور که ممکن است در این مرحله فرض کنید، تعداد کمی از محصولات با کنتراست ANSI در برگه فنی تبلیغ می شوند. واضح باشد که اگر این کار را انجام دهد، محصولی عالی است (درست مانند تقویت کننده های synto-Amplifiers که قدرت RMS را نمایش می دهند). به گفته کارلتون بیل، صفحه نمایشی با نسبت ANSI 250:1 بسیار چشمگیر است.

استانداردهای دیگری مانند VESA، FPDM و JEITIA نیز وجود دارد. اما همه آنها به یک روش پنهان یا “بهینه سازی” شده اند.

 

بیشتر مطالعه کنید : افزایش عمر صفحه نمایش تلویزیون |یک صفحه LED چقدر عمر می کند؟

 

کنتراست پویا

یک راه حل “نیمه پخته” که مهندسان صفحه نمایش ایجاد کرده اند (در صورت وجود عنوان) این است که “خاموش کردن” یا کاهش قدرت نور پس زمینه زمانی که بیشتر تصویر تاریک است و روشن کردن آن هنگامی که روشن یا سفید است. این تولد کنتراست پویا بود و به لطف این فناوری کنتراست کلی در پانل های ارزان قیمت به طور قابل توجهی بهبود یافت، اما این اثری است که همیشه قابل مشاهده نیست. اگرچه آن صحنه‌های تاریک در برخی فیلم‌ها (مانند مبارزه با عنکبوت غول‌پیکر در ارباب حلقه‌ها بازگشت پادشاه) تا ابد سپاسگزار هستند.

 

نتیجه گیری کنتراست در پنل های LCD و LED

گفتن “همه دروغ می گویند” مانند نظر دکتر هاوس آسان است، اما اگر واقعاً به خرید صفحه نمایش علاقه مندیم و می خواهیم واقعاً از همه چیز در مورد جنبه های فنی آن مطلع شویم، قبل از خرید  باید صفحه نمایش مورد علاقه خود را تست کنید.

نتیجه گیری و نظر ما در مورد این موضوع کنتراست در پنل های LCD و LED کدام بهتر است این است که به جای دروغ گفتن به مشتری، مارک ها “اغراق می کنند” و گاهی اوقات بین 50000:1 و 100000:1 هیچ تفاوت قابل مشاهده ای وجود ندارد زیرا ممکن است 50000:1 پنل بهتری داشته باشد، دید بهتری دارد. زاویه، شیشه ای براق است و رنگ ها را بهتر (حداقل می گویند) بازتولید می کند، بنابراین به طور کلی تصویر بهتری ارائه می دهد. بنابراین در اینجا نتیجه گیری می کنیم: قبل از خرید صفحه نمایش مورد علاقه خود را تست کنید و رد کنید و قبل از خرج کردن مبلغ مناسب یا “تطبیق” نظرات را به زبان اسپانیایی و انگلیسی ترجمه شده، بخوانید و بخوانید و بخوانید و خواندن آن را متوقف نکنید. 24 ماه برای محصولی که باید ارزشش را داشته باشد.

 بازتاب عالی دیگری از کارلتون:

آخرین نکته ای که اساسی است و باید درباره کنتراست در پنل های LCD و LED بدانید این است، تأثیری است که نور محیط بر نسبت کنتراست درک شده می گذارد. نور محیط به معنای واقعی کلمه نسبت کنتراست را از بین می برد.

اگر فرش بژ زیر صفحه نمایش خود دارید، نسبت کنتراست آن به طور منفی تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر یک لوکس نور اتاق محیط (یعنی یک شمع کوچک) وجود داشته باشد، حداکثر نسبت کنتراست قابل درک به 500:1 کاهش می یابد.

یک اتاق کم نور با 30 لوکس روشنایی، حداکثر نسبت محسوس را به 50:1 خرد می کند. تا زمانی که یک اتاق مخملی سیاه و سفید کاملاً تیره نداشته باشید، هرگز نخواهید توانست نسبت کنتراستی را که سازندگان ادعا می کنند درک کنید. آن اعداد بی معنی هستند.

به یاد داشته باشید در موقع خرید و توجه به کنتراست در پنل های LCD و LED سعی کنید، بخوانید و از کسانی که می دانند (نه فروشندگان) بپرسید. به اعداد و ارقام توجه نکنید، حداقل به اعدادی که برای تحت تاثیر قرار دادن خریداران استفاده می شوند توجه نکنید.