فیلتر هپا و هر آنچه لازم است بدانید!

فیلتر هپا جاروبرقی

فیلتر هپا یکی از انواع فیلترهای فوق‌العاده قدرتمند و قوی است. به احتمال زیاد شما نیز واژه‌ی «هپا» را شنیده‌اید. اما شاید تا این موقع ندانسته‌اید که هپا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با این کالا آشنا سازیم. پس دنباله‌ی مطلب را از دست ندهید. مطالعه‌ی این مطلب می‌تواند منزلی پاکیزه‌تر و بهتر را برای شما به ارمغان بیاورد!!!

فیلتر هپا

فیلتر هپا یک نوع فیلتر جاروبرقی است. این وسیله یعنی همان فیلتر،‌در حالت کلی، وظیفه‌ی جمع آوری ذرات و آلودگی‌ها را دارد. احتمالاً انواع فیلترها را در برخی ماسک‌ها دیده باشید. فیلترهایی که بر روی ماسک‌ها سوار می‌شوند از ورود ریزگرد و آلاینده‌های هوا بر سیستم تنفسی انسان جلوگیری خواهند کرد. ویژگی خاص فیلترهای هپا آن است که به بهترین وجه ممکن ذرات گرد و غبار و آلودگی‌ها را به خود جذب کرده و مانع از پراکنده شدن آن خواهند شد. به عبارت بهتر، فیلترهای هپا فوق العاده قدرتمند و قوی هستند.

هپا (HEPA) برگرفته از سرواژه‌ی High Efficiency Particulate Air است. به این معنا که ذرات معلق در هوا را با قدرت تصفیه‌ی بسیار بالا، فیلتر می‌کند. گفته می‌شود که فیلترهای هپا، توان جذب ۹۸ درصد از آلودگی‌های هوا را دارند. هیچ فیلتری به غیر از هپا نمی‌تواند این‌چنین آلودگی‌های محیطی را دفع نماید. به همین علت استفاده از این فیلتر، یک تجربه‌ی عالی خواهد بود.

چرا فیلتر هپا استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، فیلترهای هپا توان تصفیه‌ای بسیار قوی و بالایی دارند. لذا استفاده از این فیلترها، سبب می‌شود تا نظافت به بالاترین سطح ممکن خود برسد. به عبارت دیگر، با استفاده از فیلترهای هپا، شما تمام آلاینده‌های معلق در هوا، باکتری‌ها و ذرات گرد و غبار را از محیط پاکسازی خواهید نمود. 

بیش‌تر افراد دوست دارند تا نظافت منزل را به شکلی کاملاً اصولی تجربه کنند. یعنی بعد از اتمام، ذره‌ای آلودگی و غبار در محیط نباشد. این کار به افزایش بهداشت محیط و البته جریان یافتن انرژی خوب منجر خواهد شد. همین امر، استفاده از این فیلترها را کاملا توجیه می‌کند.

کاربرد هپا در تصفیه سازی

تصفیه با فیلتر هپا
تصفیه با فیلتر هپا

فیلتر هپا در تجهیزات زیادی استفاده می‌شود. هدف از به کارگیری این فیلتر در انواع و اقسام چنین تجهیزاتی، این است که محیط از آلودگی پاکسازی شود. در برخی از انواع جاروبرقی‌ها، دستگاه‌های پزشکی و آزمایشگاهی، شاهد استفاده از فیلترهای هپا هستیم.

عملکرد جاروبرقی با مکش ذرات غبار و گرد و خاک به داخل خود است. در طی این عملیات مکش، آلودگی‌ها از فیلتر عبور می‌کنند. به این شکل هوای خروجی جاروبرقی، عاری از ذرات گرد و غبار و باکتری‌های مکیده شده خواهد بود. روشن است هر اندازه که فیلتر، قوی‌تر باشد؛ تصفیه‌ی بهتری رخ داده و هوا پاک‌تر خواهد شد.

فیلتر هپا چطور کار می‌کند؟

این مسأله که چطور ممکن است فیلتر هپا به جذب آلودگی‌ها و دفع آن از محیط بپردازد، شاید سؤال شما هم باشد. پاسخ به این سؤال را باید در ساختار این فیلترها جست‌وجو کنیم. زمانی که ذرات گرد و غبار از الیاف این فیلتر عبور می‌کنند، درون آن به دام می‌افتد. به عبارت بهتر، تقاطع الیاف این فیلترها مانع از خروج ذرات از آن خواهند شد. لازم به ذکر است که بافت این فیلترها بسیار متراکم است. بنابراین ذرات خیلی کوچک (بالاتر از ۰.۱ میکرون) امکان خروج از این فیلتر را نخواهند داشت.

آیا استفاده‌ی جاروبرقی از فیلترهای هپا اهمیت دارد؟

فیلتر هپا در جاروبرقی
فیلتر هپا در جاروبرقی

جاروبرقی‌های هپا، هوایی ۱۰۰ درصد پاک را بیرون می‌دهند. بنابراین هیچ‌گونه آلودگی و نشتی آن در این جاروبرقی‌ها ممکن نخواهد بود. البته توجه داشته باشید که این شرایط تنها برای جاروبرقی‌های هپا برقرار است. یعنی استفاده از فیلترهای هپا در سایر جاروبرقی‌ها، هوای ۱۰۰ درصد پاک و تصفیه شده را به بیرون نخواهد داد. هرچند درصد پاکسازی با این فیلترها نیز بسیار بالا خواهد بود.

آیا فیلترهای هپا یک بار مصرف هستند؟

برای اظهار نظر در این زمینه، باید به نوشته‌ی روی فیلتر دقت کرد. در برخی از انواع فیلترهای هپا، حرف w نوشته شده است. این حرف نشان می‌دهد که فیلتر قابلیت شست‌وشو دارد. بنابراین می‌توانید آن‌ها را طبق دستورالعمل شسته و پس از خشک کردن، مجدد مورد استفاده قرار دهید.

انواع دیگر فیلترهای هپا قابل شست‌وشو نیستند. و نهایتا برای استفاده‌ی مجدد از آن‌ها، می‌بایست فیلتر را بتکانید تا گرد و غبار از آن بیرون آید.

در صورتی که قصد خرید و تعویض فیلترهای هپا را دارید، کافی است تا با کارشناسان پیکوالکترونیک تماس برقرار نمایید. کارشناسان این مجموعه در اسرع زمان ممکن در محل شما حضور یافته و تعویض فیلتر هپا را انجام می‌دهند. فیلترهای ارائه شده در پیکوالکترونیک، در بهترین کیفیت و به صرفه‌ترین قیمت می‌باشد.