ریختن آب روی تلویزیون و امداد آن

تلویزیون در آب

ریختن آب روی تلویزیون، یکی از حساس‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند دستگاه را با مشکل جدی مواجه سازد. با توجه به حساسیت عملکرد تلویزیون، دانستن نکات مهم در این مواقع، بسیار ضروری خواهد بود. در این مطلب قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که در صورت ریختن آب روی تلویزیون چه باید بکنیم.

سرویس تعمیرات پیکوالکترونیک، برای تمام برندهای تلویزیونی فعال است. تعمیر تلویزیون در پیکوالکترونیک برای برندهای سامسونگ، ال جی، سونی و انواع تلویزیون‌های قدیمی انجام می‌پذیرد. در صورت خرابی تلویزیون شما و نیاز به تعمیرات، شما می‌توانید از متخصصین ماهر پیکوالکترونیک کمک بگیرید. تمام متخصصین این مجموعه آموزش دیده و کاملاً حرفه‌ای هستند. سفارش تعمیرات تلویزیون شما در پیکوالکترونیک در کم‌ترین زمان ممکن، با شفاف‌ترین هزینه‌ها و به بهترین کیفیت انجام می‌شود. خدمات تعمیر تلویزیون پیکوالکترونیک در در تمام مناطق تهران اعم از چهاردانگه، تهرانسر و یافت آباد، در منزل شما و بدون نیاز به حمل صورت می‌گیرد. شما می‌توانید سفارش تعمیر تلویزیون در محل را برای شهرهای البرز، رباط کریم، شهریار، بهارستان، پرند و اسلامشهر به متخصصین پیکوالکترونیک ارجاع دهید.

درخواست تعمیر تعمیر تلویزیون

حساسیت لوازم الکترونیکی به آب!

بیش‌تر لوازم الکترونیکی و برقی، حساسیت زیادی به آب و مایعات دارند. به‌طوری که تماس آن‌ها با آب، می‌تواند سبب اختلال در عملکرد دستگاه و خرابی آن شود. به همین دلیل در بروشورهای راهنمای وسایل، هشدارهای لازم برای رعایت فاصله‌ی مناسب وسیله با محل مرطوب و آب اعلام می‌شود.

علی‌رغم تمام مراقبت‌هایی که از وسایل خود می‌کنیم، احتمال ریخته شدن آب و مایعات بر روی وسایل الکترونیکی ما وجود دارد. ممکن است سهواً خود ما و یا سایر اعضای خانواده سبب شویم تا آب به دستگاهی که نباید، ریخته شود. حتی آب و هوای مرطوب و رطوبت شدید هوا نیز می‌تواند وسیله را تحت تأثیر قرار دهد. در این مواقع چه کنیم؟ شاید جالب باشد که بدانید کمک‌های امدادی شما، می‌تواند وسیله‌تان را از مرگ حتمی نجات دهد! 

چرا ریختن آب روی تلویزیون، ‌آن را خراب می‌کند؟

نفوذ رطوبت به برد تلویزیون
نفوذ رطوبت به برد تلویزیون

زمانی که آب با برد و مدارهای الکترونیکی دستگاه تماس پیدا می‌کند، به دلیل برق داشتن، می‌تواند سبب اتصال کوتاه در آن شود. این پدیده، سبب خواهد شد تا دستگاه برق بیش‌تری از میزان ظرفیت خود، دریافت نماید. به علاوه این‌که ترکیب آب و فلز، سبب ایجاد زنگ‌زدگی و اختلال در عملکرد قطعه خواهد شد. به این صورت، ریختن آب روی تلویزیون، آن را دچار خرابی خواهد کرد.

ریختن آب روی تلویزیون  

تلویزیون آب خورده (!)، یک سری علائم مشخصی دارد. به عنوان مثال لکه‌های سیاه رنگ روی مانیتور آن ظاهر می‌شود. این ساده‌ترین علامتی است که به خصوص با ریختن آب روی تلویزیون‌های LCD دیده می‌شود.

لکه‌های ایجاد شده روی تلویزیونی که در معرض رطوبت و آب قرار گرفته است، با تمیز کردن، برطرف نخواهد شد. این لکه‌ها، چیزی شبیه به لکه‌ی جوهر را ایجاد می‌کنند. در حقیقت نفوذ آب به ورقه‌های داخلی که دربرگیرنده‌ی کریستال مایع است، این لکه‌ها را ایجاد می‌کنند.

کنترل برای پرهیز از رطوبت‌گیری تلویزیون

اولین راهکار، پیشگیری از وقوع حادثه است. یعنی باید نکاتی که می‌تواند از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کند را رعایت کنید. برای این منظور، می‌توانید از محافظ‌های مربوط به صفحه نمایش تلویزیون استفاده کنید. این محافظ‌ها، چیزی شبیه به گلاس‌های گوشی هستند و صفحه نمایش تلویزیون را به طور کامل می‌پوشانند. بنابراین ریختن تصادفی آب بر روی تلویزیون با داشتن محافظ صفحه نمایش، مانع از نفوذ آب به صفحات داخلی خواهد شد.

نکته‌ی دوم دیگری که می‌توان برای پیشگیری از رطوبت گیری تلویزیون انجام داد، کنترل نم و رطوبت محیط اطراف تلویزیون است. نشتی رطوبت از سقف یا دیوار اطراف تلویزیون، می‌تواند وارد تلویزیون شده و به ساختار آن آسیب برساند.

توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، تلویزیون خود را در مسیری غیر از مسیر معمول رفت و آمد قرار دهید. این کار سبب می‌شود تا ریختن تصادفی آب روی تلویزیون کم‌تر رخ دهد.

در هنگام نظافت تلویزیون، هرگز آب و مایع شیشه‌ پاک کن را مستقیماً به تلویزیون اسپری نکنید. بلکه رطوبت‌دار کردن دستمال گردگیری، کفایت خواهد کرد.

امداد در صورت ریختن آب روی تلویزیون

ریخته شدن آب بر تلویزیون
ریخته شدن آب بر تلویزیون
  • اگر به هر دلیلی، تلویزیون شما در تماس مستقیم با رطوبت قرار گرفت، باید فوراً نکات امدادی را اجرا کنید. 
  • اولین کاری که می‌کنید خشک کردن فوری تلویزیون با دستمال است. این کار به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به بخش‌های داخلی صورت می‌گیرد.
  • تلویزیون خود را از برق بکشید و آن را از محیط مرطوب دور کنید. به خصوص اگر رطوبت از نشتی دیوار یا سقف رخ داده باشد، این کار مانع از افزایش نفوذ آب در تلویزیون خواهد شد. از برق کشیدن دستگاه، سبب می‌شود تا اتصال کوتاه و خرابی اجزای داخلی تلویزیون رخ ندهد.
  • تلویزیون را در محلی خشک که هوا جریان دارد، قرار دهید. جریان هوا کمک می‌کند تا قطعات آب خورده در تلویزیون، سریع‌تر خشک شوند. برای تسریع این عمل می‌توانید از کولر گازی، رطوبت‌گیر یا پنکه کمک بگیرید.
  • اگر بتوانید قاب اصلی تلویزیون را جدا کنید، بهتر می‌توانید قطعات داخلی را خشک کنید. ابزارهای لازم برای باز کردن قاب و نحوه‌ی باز نمودن، بسته به برند تلویزیون شما متفاوت خواهد بود.
  • از ژل سیلیکا به منظور جذب رطوبت استفاده کنید. برد و سایر قطعاتی که با ریختن آب روی تلویزیون، دچار رطوبت شده‌اند را با قرار دادن در کنار ژل سیلیکا خشک کنید.
  • یک برس ویژه‌ی پاک کردن برد تلویزون تهیه کنید. برس را به الکل آغشته کنید و آن را روی برد بکشید. این کار به رفع زنگ‌زدگی تلویزیون و قطعات داخلی آن کمک می‌کند.
  • قطعات را به سر جای اول آن برگردانید و تلویزیون را پس از خشک شدن کامل، روشن کنید.  توجه داشته باشید که خشک شدن کامل قطعات تلویزیون، ممکن است روزها و هفته‌ها زمان‌بر باشد. در این مرحله، تلویزیون باید بدون هیچ مشکلی کار کند.

در صورتی که با ریختن آب روی تلویزیون خود مواجه شدید و موارد یاد شده، کمکی نکرد، با تیم پیکوالکترونیک تماس بگیرید. پیکوالکترونیک با سابقه و تجربه‌ی خود در این زمینه، در اسرع زمان ممکن پس از ثبت سفارش شما، در محل شما حضور یافته و عملیات نجات تلویزیون آب خورده‌ی شما را آغاز می‌کند. هرگونه عیب‌یابی و تعمیر تلویزیون برای برندهای مختلف در محل شما توسط پیکوالکترونیک انجام خواهد شد.