10 اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی و راه حل آن ها

استفاده از ماشین ظرفشویی

راهنمای قدم به قدم استفاده از ماشین ظرفشویی

اگرچه همیشه گفته می‌شود کاری که خودتان انجام می‌دهید از هر نظر بهتر است، اما کارشناسان نشان می‌دهند که شست‌وشو با دست نسبت به انجام آن در ماشین ظرف‌شویی از لحاظ زیست‌محیطی و اقتصادی کمتر است.

Josep Freixa، نماینده ماشین‌های ظرفشویی و سیستم‌های شستشوی صنعتی Winterhalter در کاتالونیا، به وضوح می‌گوید: «وقتی ظرفها را با دست می‌شویم، تقریباً بدون اینکه متوجه شویم، آب بسیار بیشتری مصرف می‌کنیم و به چنین بهداشت مؤثری دست نمی‌یابیم. ” کریستینا، استاد غذا و نوشیدنی در مدرسه عالی مهمان‌نوازی ESHOB بارسلونا، می‌افزاید که دمای آب در دستگاه بالاتر از حدی است که دست می‌تواند تحمل کند و یک نفع ضدعفونی کامل است.

ما را متقاعد می کنند. به خرید آن می رویم و متوجه می شویم که انواع، اندازه ها و بودجه های مختلفی در بازار وجود دارد. آیا می دانیم کدام را انتخاب کنیم؟ آیا باید آن را گران بخریم یا بهتر آن را ارزان تهیه کنیم؟ و آیا زمانی که آن را در خانه داشته باشیم، می دانیم که چگونه بیشترین بهره را از آن ببریم؟ آیا کارد و چنگال و قابلمه را به درستی قرار می دهیم؟ آیا باید همیشه از نمک استفاده کنیم؟ چگونه آن را تمیز کنیم؟

1. ظروف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی با آب از قبل بشویید

کریستینا ، معلم مدرسه ESHOB در بارسلون توضیح می‌دهد: «بی معنی است که بقایای مواد غذایی را از ظروف با قرار دادن آنها در زیر جت قبل از قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی خارج کنیم، زیرا ما دو برابر آب مصرف می‌کنیم». اما واضح است که ضروری است ظروف تا حد امکان تمیز وارد دستگاه شوند، “چون ماشین ظرفشویی می تواند لکه ها و چربی ها را کنترل کند، اما ضایعات خردکن نیست، اگر اینها وارد ماشین شوند، جمع شوند، نتیجه بدی خواهیم داشت.

لازم نیست ظروف را قبل از قرار دادن در دستگاه از قبل با آب بشویید، اما توصیه می شود باقیمانده مواد غذایی را پاک کنید.
بنابراین، ما باید بقایای قابل مشاهده را با چنگال یا با دست حذف کنیم و این اصل را انجام دهیم که “هرچه آلودگی کمتری روی ظروف باشد، بهتر خواهد بود”.

2. عدم تطبیق نوع ماشین ظرفشویی و تعداد دفعات شستشو با نیازها

در بازار داخلی طیف ها، دسته ها و اندازه های مختلفی وجود دارد اما نکته کلیدی در استفاده از آن است. فریکسا می‌پرسد: « کدام بهتر است استفاده از ماشین ظرفشویی بزرگ و کامل هفته ای یکبار یا استفاده از ماشین ظرفشویی کوچک هر روز با بار کم؟» منطقی به نظر می رسد که فکر کنیم گزینه اول گزینه خوب است و حق با ماست. این کارشناسی ممکن است برای زوج بدون فرزند مقرون به صرفه تر باشد که ظرف ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهند و زمانی که ماشین ظرفشویی پر شد (البته بدون سرریز) آن را راه اندازی کنند. او خاطرنشان می کند: «بدیهی است که ما باید از عقل سلیم استفاده کنیم و روزهای زیادی را با ظروف کثیف داخل دستگاه سپری نکنیم.

اگر ظروف کافی نداشته باشیم چه؟ ارزش خرید بیشتر را دارد، زیرا قیمت‌ظروف مقرون به صرفه تر است تا اینکه پیش از زمان لازم از ماشین ظرفشویی استفاده کنید. بهترین توصیه این است که همه افراد ظرفشویی را با شرایط و نیازهای خود تطبیق دهند، با در نظر گرفتن اینکه همیشه پر کردن آن در محدوده تعیین شده پایدارتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه تر از نیمه خالی است.

بیشتر مطالعه کنید : نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

 

3. در خرید ماشین ظرفشویی دقت کنید

 خرید یک ماشین ظرفشویی با کیفیت همیشه نتیجه می دهد. از یک طرف، یک دستگاه خوب دوام بیشتری دارد و انرژی کمتری مصرف می کند. و از طرفی به طور موثرتری پاکسازی می کند. او خاطرنشان می‌کند: «اگر می‌توانستیم ماشین ظرفشویی با دیوارهای شیشه‌ای ببینیم، می‌توانستیم ببینیم که چگونه آب در یک دستگاه خوب از یک برند شناخته‌شده بسیار بهتر از یک دستگاه بی‌کیفیت به هر گوشه‌ای می‌رسد». زیرا همه افراد می توانند زمان کثیف شدن ظرف را ببینند، اما بررسی بهداشت با چشم غیرمسلح غیرممکن است زیرا باکتری ها برای چشم نامرئی هستند.

برنامه های شستشو با دمای بالاتر انرژی بیشتری مصرف می کنند. برای جلوگیری از این امر می توانیم از به اصطلاح Eco استفاده کنیم
به همین ترتیب، برنامه های شستشو با دمای بالاتر انرژی بیشتری مصرف می کنند. برای جلوگیری از این امر، می‌توانیم از مواردی که اصطلاحاً Eco نامیده می‌شوند، استفاده کنیم، «که با شدت گرما و آب کمتر، به همان اثر تمیز کنندگی می‌رسند و مدت زمان شستشو را طولانی‌تر می‌کنند.»

4. فکر کردن به اینکه مواد شوینده فقط باعث درخشش ظروف می شود

اگرچه به آن کمک شستشو می گویند، اما این ماده ای که در هر شستشو به همراه مواد شوینده وارد می کنیم، علاوه بر اینکه ظروف را لکه براق می کند، دو عملکرد اساسی دارد. اولین مورد کاهش میزان آب باقی مانده روی ظروف با تسریع فرآیند خشک شدن در پایان شستشو است، «چیزی که به ویژه در ماشین ظرفشویی های صنعتی که ظرف تنها 2 دقیقه با فشار آب و دمای بسیار قوی تمیز می کنند، قابل توجه است.

ثانیاً، در صورت باقی ماندن باقیمانده مواد شوینده در شستشو، اثر مواد شوینده را خنثی می کند. همچنین با واترمارک مبارزه می کند و در برخی موارد نوعی لایه محافظ ایجاد می کند که باعث براق شدن ظروف می شود. از این رو این نام، اگرچه در کشورهای آمریکای لاتین، آن را سکانت می نامند.

5. اضافه کردن نمک رسوب زدایی به ماشین ظرفشویی

در مناطقی مانند حوضه مدیترانه که آب حاوی مقدار زیادی آهک است، اضافه کردن نمک رسوب زدایی به ماشین ظرفشویی در سوراخ مشخص شده برای این کار الزامی است. اگر این کار را نکنیم، مقاومت (عنصری که آب را برای شستشو گرم می‌کند) با رسوب آهک پوشیده می‌شود، بیش از آنچه باید گرم می‌شود، کارایی خود را از دست می‌دهد، انرژی الکتریکی بسیار بیشتری مصرف می‌کند و در نهایت خراب می شود نتیجه همچنین این خواهد بود که ظروف بدتر به نظر می رسند،

بهتر است هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا دستگاه خود را در شرایط خوبی نگه داریم و بهترین عملکرد ممکن را داشته باشیم. اگر در مناطقی زندگی می کنید که سختی آب بسیار کمتر است (کانی سازی ضعیف تر) نیازی به نمک نخواهد بود. علاوه بر این، اثربخشی مواد شوینده همیشه بیشتر خواهد بود، هر چه آب سخت تر باشد.

ردهایی به شکل قطره که بعد از شستن روی لیوان ها و لیوان های کریستالی باقی می ماند، آن طور که اغلب فکر می کنیم فقط ردی از آهک نیست.

6. کارد و چنگال را در فنجانش با دسته رو به پایین قرار دهید

وقتی در مورد توزیع عناصر در ماشین ظرفشویی صحبت می کنیم، باید دستورالعمل های سازنده را دنبال کنیم. شما باید بزرگترین ظروف را در سینی پایینی ماشین ظرفشویی قرار دهید زیرا جایی است که بیشترین فضای موجود را دارد، نه به این دلیل که آب بهتر به آن می رسد و جریان غلیظ تری دارد، همانطور که در برخی مقالات در اینترنت می توانید بخوانید. فریکسا می‌گوید: «اگر ماشین ظرفشویی باکیفیت باشد، آب باید به طور کامل و با نیروی یکسان به تمام گوشه‌های دستگاه برسد.

دقیقاً اهمیت آب (همراه با مواد شوینده) برای شستشوی خوب بسیار مهم است.به همین دلیل، ما باید اطمینان حاصل کنیم که «ظروف به هم چسبیده نمی‌شوند، یکی روی دیگری را نمی‌پوشاند ». بسیار مهم است که کارد و چنگال را در فنجانش با دسته رو به پایین قرار دهید تا به شست‌وشوی صحیح کثیف‌ترین قسمت‌های کارد و چنگال و اجازه دادن به گردش آب، چیزی ضروری است. شسته شده ماشین ظرفشویی فعلی برندهای خوب دارای سینی سوم بالایی هستند تا کارد و چنگال را راحت قرار داده و نتیجه شستشوی بهتری داشته باشد.

در ماشین ظرفشویی باید ظروف را بدون انباشته شدن و کارد و چنگال را با دسته رو به پایین قرار دهیم.

 

بیشتر مطالعه کنید : علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

 

7. لیوان های تصفیه شده را در ماشین ظرفشویی قرار دهید

هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی لیوان ها و ظروف پایه را می توان تا زمانی که از هم فاصله دارند و تکان نخورند در ماشین ظرفشویی قرار داد زیرا در صورت برخورد با یکدیگر ممکن است بشکنند. در مورد لیوان‌های نازک، بهتر است آن‌ها را داخل ماشین نکنید و شستشوی دستی را انتخاب کنید، زیرا از آنجایی که از شیشه‌های ظریف ساخته شده‌اند، بیشتر در معرض آسیب هستند.

ردهایی به شکل قطره که بعد از شستن روی لیوان ها و لیوان های کریستالی باقی می ماند، آن طور که اغلب فکر می کنیم فقط ردی از آهک نیست. یک کارشناس ماشین ظرفشویی توضیح می دهد: “آنها همچنین آثاری از مواد معدنی در آب هستند که می توانیم با استفاده از آب اسمزی عاری از آهک و مواد معدنی از آنها جلوگیری کنیم که در یک تاسیسات خانگی غیرعادی است.” آب تصفیه شده با اسمز آبی است که تصفیه و فیلتر شده است تا فاقد موادی مانند کلر، کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم و غیره باشد… «نگرانی نیست، کثیفی نیست.»

8. استفاده نکردم مواد شوینده دستی در ماشین ظرفشویی

توصیه نمی شود مواد شوینده ای را که برای شستن ظروف با دست می باشد در ماشین ظرفشویی قرار دهید. “هر کدام برای عملکرد خاص خود طراحی شده اند و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.”

اگر در حین استفاده از ماشین ظرفشویی متوجه خطا شدیم و درب را برای اصلاح آن باز کردیم، آسیبی به دستگاه وارد نمی شود، هرچند باز و بسته کردن مداوم آن نیز توصیه نمی شود. دما از بین می رود و در آن چرخه شستشو هزینه بیشتری داریم. “در اصل، بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد اگر در هنگام کار بی احتیاطی آن را باز کنید این است که توسط آبی که قرار است خارج شود خیس شوید یا بسوزید.”

شستن درب زودپزها توصیه نمی شود تا باندهای لاستیکی کارایی خود را از دست ندهند و همچنین اشیاء ظریف چینی که می توانند بشکنند یا ظروف آهنی بدون لعاب باشند.

9. شستن انواع ظروف به توصیه سازنده

ماشین ظرفشویی می تواند انواع مواد را بشوید، البته در مورد انواع ظروف باید به توصیه سازنده توجه کنیم. مثلا در مورد قالب کیک که نشان می دهد باید در آب سرد یا گرم شسته شود. دمای آب در ماشین ظرفشویی بالاست. Freixa توضیح می دهد: “در موسسات صنعتی، مقررات نشان می دهد که شستشو باید در دمای 65 درجه و شستشو در دمای 85 باشد.” همچنین باید به ظروف سفره با طرح یا حکاکی توجه کنیم تا در اثر گرمای آب از بین نرود. “ما می توانیم دمای ماشین ظرفشویی را برای جلوگیری از این مورد انتخاب کنیم.”

همچنین شستن درب زودپزها توصیه نمی شود تا باندهای لاستیکی کارایی خود را از دست ندهند و همچنین اشیاء چینی ظریفی که می توانند بشکنند یا ظروف آهنی بدون لعاب باشند، توصیه نمی شود. فریکسا می‌گوید: «چیزی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهیم یک پارچه آشپزخانه است زیرا می‌تواند آن را مسدود کند. یا یک ظرف شیشه ای با برچسب کاغذی که می تواند جدا شود و فیلتر را مسدود کند.

10. فیلترها را بررسی نکنید،دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید.

کارشناس ما توضیح می‌دهد که برای تمیز کردن و استفاده از ماشین ظرفشویی، «بهتر است دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید. وی خاطرنشان می کند: «لازم نیست زیرا وقتی ظرف ها را می شستیم، دستگاه از قبل خودش را می شویید» و اضافه می کند که شستن آن با یک لیوان سرکه هم لازم نیست، به قول خودشان «ضدعفونی کننده ای است که هیچ کار نمی کند. ضرر دارد، اما لازم هم نیست.»

کاری که ما باید انجام دهیم این است که تمیز بودن فیلترها و پخش کننده ها را بررسی کنیم و هر گونه باقیمانده ای را که ممکن است به آنجا ختم شود از بین ببریم: فیلم های شفاف، تکه های غذا، یک خلال دندان.

استفاده از پدهای فلزی اکیدا ممنوع است زیرا باعث خراش استیل ضد زنگ می شوند و می توانند ماشین ظرفشویی را زنگ بزنند و آسیب جدی وارد کنند.

ما همچنین می‌توانیم داخل مخزن را با یک پارچه تمیز کنیم، اما هرگز از محصولات ساینده مانند سفید کننده یا آمونیاک استفاده نکنیم، “که ممکن است به دستگاه آسیب برساند و حتی ممکن است آن را سوراخ کند.” استفاده از پدهای فلزی اکیدا ممنوع است زیرا باعث خراش استیل ضد زنگ می شوند و می توانند ماشین ظرفشویی را زنگ بزنند و آسیب جدی وارد کنند.

یک توصیه آخر: اگر به دلیل مسافرت یا تعطیلات قصد دارید دستگاه را برای مدتی متوقف کنید، ترجیحاً در را کمی باز بگذارید تا بتواند نفس بکشد.

تعمیر لوازم خانگی در تهران با پیکو الکترونیک

ماشین ظرفشویی زندگی همه ما را متحول  کرده است و اکثر مردم نمی‌توانند روزی را بدون آن تصور کنند. مانند همه لوازم برقی دیگر، ماشین‌های ظرفشویی هم ممکن است دچار مشکل یا خرابی شوند.

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی پیکو الکترونیک برای تعمیر برندهای مختلف ماشین ظرفشوییآماده هستند.

برای تعمیرات ظرفشویی در منزل (بدون نیاز به جابه‌جایی) همین حالا با ما تماس بگیرید.