12 دروغ و حقیقت در مورد استفاده از مایکروویو

استفاده از مایکروویو

باورهای درست و اشتباه در استفاده از مایکروویو

اجاق مایکروویو امروزه در 90 درصد خانه ها در سراسر دنیا وجود دارد، اما هنوز شک و ظن ایجاد می کند. هر از گاهی اطلاعاتی در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود که مواردی مانند آلودگی آب، انفجار تخم مرغ ها یا انتشار تشعشعات مضر را بیان می کند. برخی درست هستند و برخی دیگر اشتباه.

Laia Badal، متخصص یک دستگاه، می‌گوید: «تا حدی طبیعی است که شک و شبهه ایجاد شود، زیرا مایکروویو یک جعبه بسته و مات است که بدون پیروی از روش سنتی پخت می‌کند، و این همیشه باعث ایجاد فتنه می‌شود.»

نه امواج خطرناک هستند و نه استفاده مداوم می تواند باعث سرطان شود
غذاهایی که هرگز نباید بپزید یا در مایکروویو قرار دهید

در سال 1945، مهندس پرسی اسپنسر در حال آزمایش یک لوله خلاء جدید به نام مگنترون بود که متوجه شد یک آب نبات در جیبش ذوب شده است. بنابراین، به طور تصادفی متوجه شد که امواج مایکروویو تولید شده توسط این دستگاه، مولکول های آب موجود در غذا را می چرخاند که به این ترتیب گرم می شود.

اجاق های مایکروویو در دهه 1950 شروع به تولید کردند، اما در دهه 1970 بود که به خانه ها در ایالات متحده وارد شدند و در پایان دهه 1980 در 25٪ از خانه ها بودند. امروزه به عنوان یک روش پخت و پز محبوب، سریع و موثر در نظر گرفته می شود، اما تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. ما با بنیاد Alícia، یک مرکز تحقیقاتی برای نوآوری‌های تکنولوژیکی در آشپزی و عادات غذایی صحبت کردیم تا شک‌ها و افسانه‌هایی را که هنوز پیرامون این وسیله عجیب و غریب وجود دارد، به طور علمی حل کنیم.

 

1. امواج، پختن غذا را خطرناک می کند: نادرست

اینکه غذای پخته شده یا گرم شده در مایکروویو خطرناک است کاملاً اشتباه است. مایکروویوها امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا، مشابه امواج تلفن همراه، تلویزیون کابلی یا رادیو هستند که بر روی مولکول‌های خاصی (قطبی) آب، چربی‌ها و قندها بدون تغییر در آنها عمل می‌کنند. شیمیدان لایا بادال، از بنیاد آلیسیا، که از سال 2011 در حال انجام تحقیقات مربوط به مایکروویو و آشپزخانه است می گوید:

امواج مایکروویو امواج خطرناکی از خود ساطع نمی‌کنند و مولکول‌های غذا را تغییر نمی‌دهند، اما درست است که غذا را به طور همگن گرم نمی‌کنند.

توضیح علمی نحوه عملکرد دستگاه پیچیده به نظر می رسد اما ساده است: مولکول های آب نمونه خوبی از مولکول های قطبی هستند، یعنی یک سر آنها با بار مثبت و دیگری با بار منفی. میدان الکترومغناطیسی مانند یک آهنربا با آنها تعامل می کند و آنها را حرکت می دهد و باعث برخورد با مولکول های دیگر می شود. به این ترتیب گرما تولید می شود و آب به جوش می آید. بونت می گوید: «این واقعیت که مولکول ها حرکت می کنند بی ضرر است، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، این اشتباه است که امواج مولکول ها را نابود می کنند.

 

2. استفاده مداوم از دستگاه شما را بیمار می کند. جعلی

زمانی بود که اجاق مایکروویو آنقدر ناشناخته بود که حتی تصور می‌شد می‌تواند مسموم شود و هرکسی را که از آن استفاده می‌کرد ناتوان یا کور کند. امروزه هیچ کس این را باور نمی کند، اما این ایده که ایستادن در مقابل آنها هنگام کار می تواند باعث سرطان شود هنوز وجود دارد.  استاد دپارتمان مهندسی شیمی در دانشگاه بارسلونا، توضیح می‌دهد که امواج این دستگاه تشعشعات یونیزان ساطع نمی‌کنند، یعنی در موجودات زنده جهش ایجاد نمی‌کنند، بر DNA تأثیر نمی‌گذارند. و همچنین خطر ایجاد تومور را افزایش نمی دهند.

در سال 2005، سازمان بهداشت جهانی (WHO) سندی را منتشر کرد که نشان می‌دهد، در صورت استفاده طبق دستورالعمل سازنده، مایکروویو برای گرم کردن و آماده کردن غذا برای مصرف ایمن و راحت است.

 

بیشتر مطالعه کنید : علت جرقه زدن مایکروفر و راه حل

 

3. مایکروویو می تواند شما را بسوزاند. درست است، واقعی

برخلاف تلفن های همراه یا رادار، در مایکروویو، امواج در یک فضای بسته متمرکز می شوند. لایا بدال می‌گوید: «خطری که ما متحمل می‌شویم این است که بیرون بروند زیرا می‌توانند همان کاری را که با غذا انجام می‌دهند با ما انجام دهند، بافت‌های ما را گرم کنند و ما را بسوزانند. باید بررسی کنیم که درب خوب بسته شود و شکستگی نداشته باشد مثلاً چاقویی که بالای فر افتاده است. این دانشمند می گوید: مایکروویوها دارای سیستم های ایمنی برای جلوگیری از عبور امواج از دیواره های فلزی دستگاه هستند. دیوارها دارای توری فلزی با سوراخ های 1.5 میلی متری هستند و طول موج مایکروویو 12 سانتی متر است، یعنی نمی تواند از آن عبور کند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، خطر واقعی ما هنگام استفاده از مایکروویو، این است که خودمان را بسوزانیم.

همچنین می توانیم با استفاده از مایکروویو دست خود را به روش دیگری بسوزانیم: اگر ظرفی را که خیلی داغ است برداریم. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این یکی از خطرات بزرگ دستگاه است. بادال که استفاده از دستکش فر را نیز توصیه می کند، می گوید: «برای جلوگیری از این امر، مهم است که بدانید فر چگونه کار می کند و زمان پخت هر ظرف را کنترل کنید.

4. ما می توانیم با زنگ زدن تلفن همراه داخل آن چک کنیم که آیا مایکروویو نشتی دارد یا خیر. جعلی

می گویند برای بررسی اینکه آیا مایکروویو نشتی اشعه دارد، باید یک تلفن همراه را داخل آن قرار دهید، دستگاه را ببندید (بدون اینکه آن را روشن کنید!) و اگر تلفن زنگ زد واقعاً نشتی دارد. اگر صدا نداشت، فر در حال بسته شدن است. خب، این افسانه نادرست است زیرا تلفن همراه همیشه زنگ می‌زند، چه دستگاه نشت کند یا نه، زیرا امواج مایکروویو و تلفن نزدیک هستند اما متفاوت هستند. پروفسور Claudi Mans i Teixidó می گوید: «بنابراین، امواج تلفن همراه می توانند به محافظ در نفوذ کنند و شنیده می شوند، هرچند ضعیف تر. او خاطرنشان می کند: «این همان چیزی است که اگر تلفن همراه خود را در زودپز سرپوشیده قرار دهید، اتفاق می افتد.

5. مایکروویو تمام مواد مغذی را از بین می برد. جعلی

کارشناسان توضیح می‌دهند: «غذاهایی که در مایکروویو پخته می‌شوند به اندازه غذاهایی که در فر یا آشپزخانه معمولی پخته می‌شوند، ایمن هستند و ارزش غذایی مشابهی دارند. این بدان معنا نیست که مواد مغذی از بین نمی روند، “برخی از ویتامین ها و مواد معدنی از بین می روند، همانطور که در تمام پخت و پز اتفاق می افتد.”

از این نظر، مایکروویو به نفع خود است که دما خیلی بالا نباشد و انرژی به عمق غذا نفوذ کند و در نتیجه زمان پخت را کاهش دهد. یکی از بدترین تکنیک‌ها اگر در مورد از دست دادن مواد مغذی صحبت کنیم، جوشاندن است، زیرا در آب پخته می‌شود و ویتامین‌های محلول در آب از بین می‌رود، اگر می‌خواهید کیفیت غذا را به طور کامل حفظ کنید، باید آن را خام بخورید. بونت می گوید.

غذاهای پخته شده در مایکروویو به همان اندازه ایمن هستند و ارزش غذایی مشابه غذاهای پخته شده در اجاق یا اجاق گاز معمولی دارند.

 

6. شما نمی توانید همه نوع غذا را بپزید. جعلی

شما می توانید هر چیزی را در مایکروویو با پیروی از دستورالعمل های مناسب بپزید. حال باید بدانیم که محدودیت‌هایی دارد، مانند عدم توانایی در ارائه واکنش معروف Maillard که در آن نان و گوشت قهوه‌ای طلایی به نظر می‌رسند و لمس برشته‌ای دارند. این اتفاق می افتد زیرا دستگاه به دمای بسیار بالایی نمی رسد.این می تواند مشکل ساز باشد، زیرا ما از نظر فرهنگی به این عادت کرده ایم و ممکن است به نظرمان برسد که خوب پخته نشده است. مهم است که از زمان های پخت توصیه شده تجاوز نکنید تا غذا بیش از حد پخته نشود و همچنین از ظروف مناسب استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی های کمتر شناخته شده مایکروویو این است که پخت و پز به ترکیب غذا بستگی دارد، همانطور که در نکته بعدی خواهیم دید.

 

بیشتر مطالعه کنید :همه چیز در مورد سینی گردان مایکروویو

 

7. پخت هنگام استفاده از مایکروویو خیلی همگن نیست. درست است، واقعی

این درست نیست که امواج غذا را از درون به بیرون می پزند، اما پخت و پز به ترکیب آن بستگی دارد. نحوه گرم شدن آنها هیچ ارتباطی با اجاق های معمولی ندارد. لایا بدال توضیح می‌دهد: «اگر ساردین‌ها را در ماهیتابه سرخ کنیم، حرارت به همه ماهی‌ها به طور یکنواخت می‌رسد، زیرا در تماس با آتش است، اما در مایکروویو انرژی می‌تواند بسته به ترکیب آن در برخی از قسمت‌های غذا سریع‌تر عمل کند.» .

محصولات یا مناطقی از غذا با آب کمتر یا سایر اجزای دارای مولکول های قطبی (مانند روغن) کندتر پخته می شوند زیرا امواج نمی توانند مولکول های خود را به راحتی حرکت دهند. طبخ ماهی و سبزیجات بسیار آسان است، اما با برخی از محصولات غیرممکن است. به عنوان مثال، “شکر جامد این مولکول ها را ندارد، بنابراین اگر آن را مرطوب نکنیم، فر آن را تشخیص نمی دهد و به کارامل تبدیل نمی کند.”

بنابراین، این نوع گرمایش طبق تعریف یکنواخت نیست، اما ما مجبور نیستیم که به دلیل پخته نشدن خوب محصول متضرر شویم.  صفحه چرخان اجاق کمک می کند امواج به همه جا برسند و توصیه می کنند بسته به اینکه کدام ظروف (مثلا ماکارونی) را هم بزنید تا دما متعادل شود و همچنین ظروف را ببندید تا بخار داخل آن متمرکز شود و پخت راحت شود. “اما لازم نیست این کار را در هوا انجام دهید زیرا آنها می ترکند.”

برای جلوگیری از پختن بیش از حد غذا و همچنین استفاده از بسته بندی مناسب، مهم است که از زمان های پخت توصیه شده تجاوز نکنید.

8. بین پختن و گرم کردن مجدد غذا تفاوت وجود دارد. درست است، واقعی.

در مایکروویو می‌توانیم غذا بپزیم و همچنین آن را یخ‌زدایی کنیم یا ظروف پخته شده را دوباره گرم کنیم، اما باز هم، نحوه انتقال امواج برای درک هر فرآیند اساسی است. چند قاشق غذاخوری آب به سبزیجات اضافه کنید و اجازه دهید ماهی یک دقیقه پس از بیرون آوردن از فر بماند، می گوید: «پخت و پز بهینه است زیرا محصول خام همیشه بیشترین آب را دارد. پخت و پز با حرارت باقیمانده.

اگر همان غذا را از قبل ظهر پخته باشیم و بخواهیم غذای باقیمانده را در شب گرم کنیم، روند کار به همین صورت است اما “پختن زمان بیشتری طول می کشد زیرا خشک تر می شود.”

9. این یک سیستم آسان برای یخ زدایی مواد غذایی است. درست است، واقعی

یخ زدایی مواد غذایی در مایکروویو بسیار متداول است، اما ممکن است از این که بفهمیم یخ زدایی هنگام استفاده از مایکروویو اصلاً همگن نیست، متعجب شویم. ما باید در نظر بگیریم که انجماد حرکت مولکول های محصول را فلج می کند، بنابراین میزان جذب مایکروویو آن به شدت کاهش می یابد. این می تواند باعث شود که در یک انتها شروع به ذوب شدن کند و به تدریج گسترش یابد. این یک فرآیند خیلی بهینه نیست، اما سریع است و به صورت روزانه کار می کند، برای دستیابی به یکنواختی بیشتر،  همیشه از قدرت یخ زدایی که کمترین میزان است استفاده کنیم (و از بارگذاری بیش از حد آبکی ترین مناطق جلوگیری می کنیم)، غذای منجمد را در ظرف درپوش دار قرار دهیم و همچنین با کمی روغن مزه دار کنیم.

 

10. آب: شلیک می کند، DNA آن تغییر می کند و گیاهان را می کشد: درست و نادرست.

گاهی اوقات آب را در مایکروویو گرم می کنیم (مثلاً برای تهیه دمنوش) و پس از بیرون آوردن لیوان از فر می بینیم که وقتی چای کیسه ای، شکر یا یک قاشق چایخوری ساده را وارد می کنیم، به شدت شروع به جوشیدن می کند. ممکن است شلیک کند یا به نظر منفجر شود، اما نگران نباشید زیرا هیچ چیز مضری در این پدیده که توضیح علمی دارد وجود ندارد. این به اصطلاح superboiling است.

درست است که شکر گرم نمی شود و تخم مرغ در پوسته آن می تواند منفجر شود

به گفته سازمان جهانی بهداشت، در پخت و پز سنتی (در تماس با آتش یا اجاق گاز)، بخار آب از طریق عمل حباب ها هنگامی که آب شروع به جوشیدن می کند، خارج می شود. از سوی دیگر،  هنگام استفاده از مایکروویو ، آب با انرژی که از همه جا می آید گرم می شود و می تواند بدون تولید حباب های معمولی به 100 درجه سانتیگراد برسد. ناگهان وقتی جسمی را وارد می کنیم می تواند شروع به جوشیدن کند زیرا یک حباب هوا در داخل آن ایجاد می کنیم و این کار را به گونه ای انجام می دهیم که به نظر می رسد منفجر شود. WHO هشدار می دهد که تنها مشکل این پدیده فیزیکی این است که می تواند باعث سوختگی شود.

در رابطه با نکته دوم، اینکه آیا مایکروویو DNA آب را تغییر می‌دهد، کاملاً مضحک است زیرا آب DNA ندارد و اگر هم داشت، مایکروویو روی آن تأثیری نمی‌گذارد زیرا ترکیب غذا را تغییر نمی‌دهد. باور اینکه گیاهانی که با آب گرم شده (و متعاقباً خنک شده) در مایکروویو آبیاری می شوند، در کوتاه مدت می میرند، به همان اندازه پوچ است.

11. تخم مرغ منفجر می شود و شکلات می سوزد. درست است، واقعی

قرار دادن یک تخم مرغ کامل در مایکروویو توصیه نمی شود. هنگام استفاده از مایکروویو انرژی می تواند از پوسته عبور کند و داخل تخم مرغ را خیلی سریع گرم کند زیرا حاوی چربی است. از آنجایی که هیچ فرصتی برای خروج بخار وجود ندارد، تخم‌مرغ ممکن است در داخل یا خارج از فر هنگام سوراخ کردن آن منفجر شود.استفاده از ظروف خاصی برای پختن تخم مرغ توصیه می شود، با توجه به اینکه تخم مرغ خیلی سریع پخته می شود: «تخم مرغ اگر آن را روی سبزیجاتی که عملاً پخته شده اند بیندازید تا لذیذی به آن ببخشد، بسیار خوب عمل می کند.»

اگر می خواهید شکلات را در مایکروویو آب کنید تا در فنجان درست شود، باید مراقب باشید زیرا به راحتی می سوزد. “آب کمی دارد، بسیار گرم می شود و نیاز به کنترل زیادی دارد. باید با دمای پایین انجام شود. هر 30 ثانیه باید آن را بیرون بیاورید و هم بزنید تا از سوختن آن جلوگیری کنید. “اگر به طور تصادفی از نقطه بهینه فراتر رفتید، می توانید شکلات را با اضافه کردن تکه های شکلات و مخلوط کردن آنها تا زمانی که ذوب شوند، بازیابی کنید.”

همه پلاستیک ها برای این فرها که با سیلیکون و پیرکس خیلی خوب کار می کنند مناسب نیستند.

12. هر ظرفی برای مایکروویو خوب است. جعلی

شما فقط می توانید ظروفی را در مایکروویو قرار دهید که برای مقاومت در برابر دمای بالا تایید شده و ساخته شده اند. گفته می شود پلاستیک ها و مایکروویوها با این فر ناسازگار هستند، زیرا گرما می تواند باعث مهاجرت اجزا یا مواد منفی از پلاستیک به غذا شود، اما امروزه ظروف پلاستیکی زیادی در بازار پیدا می کنیم که برای حمل غذا از آنها استفاده می کنیم. این کار برای پخت و پز در مایکروویو کاملاً مناسب است. به همین ترتیب، پوشاندن ظروف با پلاستیک برای حفظ بهتر رطوبت نیز توصیه نمی شود، مگر اینکه روی برچسب مشخص شده باشد که برای این منظور مناسب است. از جمله موادی که به خوبی کار می کنند می توان به سیلیکون و پیرکس اشاره کرد، ماده ای که کارشناس آن را به دلیل مقاومت بیشتر نسبت به شیشه توصیه می کند.

فلزات با این اجاق ها به خوبی سازگار نیستند، زیرا امواج مایکروویو الکترون های خود را حرکت می دهند، آنها می توانند در یک انتها یا روی سطح جمع شوند و باعث ایجاد جرقه شوند. لایا بادال، که آلومینیوم را به‌ویژه خطرناک می‌داند، می‌گوید: «آن‌ها مانند یک آنتن کار می‌کنند، جهت امواج را تغییر می‌دهند و در بسیاری از موارد آنها را به سمت مگنترون متمرکز می‌کنند و احتمالاً آن را می‌سوزانند». باید به خاطر داشته باشیم که تحت هیچ شرایطی نمی توانیم موبایل را در مایکروویو خشک کنیم زیرا باعث انفجار می شود.

پیکو الکترونیک نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران و البرز

ما با داشتن کارشناسان دوره دیده و مجرب یکی از معتبرترین مراکز تعمیرات لوازم برقی و تعمیر مایکروویو در منزل هستیم. برای تعمیر انواع مایکروویو فقط کافی است با ما تماس بگیرید و مدل و مارک مایکروویو خود را به ما بدهید.