انواع اتو

اتو بخار دستی

لباس چروک بسیار زشت است. فردی که به استایل و آراستگی ظاهری خود اهمیت می‌دهد، باید همواره در تلاش باشد تا لباس‌های خود را منظم و صاف نگهداری کند. آراستگی در لباس، سبب بهتر به نظر رسیدن آن می‌شود و برعکس وجود چروک حتی در گران‌ترین لباس‌ها، از ارزش آن می‌کاهد. به دلیل عدم صرفه اقتصادی بر استفاده از خدمات خشک‌شویی برای تمام مدت، این‌جاست که حضور انواع اتو، اهمیت پیدا می‌کند. اتو وسیله‌ای است که به منظور صاف کردن لباس‌ها و سایر پارچه‌ها به کار برده می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا انواع مختلف اتو را بررسی کنیم و ببینیم کدام نوع بیش‌تر مناسب است!

اتوهای پرسی

اتو پرسی
اتو پرسی

اتوهای پرسی یکی از انواع قدرتمند اتو، به شمار می‌آیند. در گذشته، این اتوها تنها برای مصارف صنعتی و خشک‌شویی‌ها ساخته می‌شدند. اما امروزه می‌توان نمونه‌های خانگی این اتوها را نیز در بازار مشاهده کرد. خوشبختانه استقبال مصرف کنندگان از این مدل اتوها، استقبال خوبی بود. اتوهای پرسی در برندها و رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند.

اتوهای پرسی برای صاف کردن و انجام اتوکشی از بخار، فشار و گرما استفاده می‌کنند. بخار و فشار سبب می‌شود تا پارچه نرم‌تر شده و در مدت زمان کوتاه‌تری صاف شود. از طرف دیگر، گرما نیز به حفظ استایل صاف شده، کمک خواهد کرد. سطح بزرگ این اتوها سبب می‌شود تا مقدار پارچه‌ی بیش‌تری در هربار پرس اتو، صاف شود. به علاوه وزن بالای این نوع اتو در فشار وارد شده به پارچه سبب خواهد شد تا خط اتوی بهتری روی لباس ایجاد گردد. علت این‌که اتوی لباس در خشک‌شویی‌ها حرفه‌ای‌تر  است همین امر می‌باشد.

اتوهای پرسی که در بازار می‌بینید، تنظیمات مختلفی برای نوع پارچه، حرارت و دما خواهند داشت. این اتوها برای افرادی که با مشکل کمبود وقت مواجه هستند و یا این‌که ترجیح می‌دهند تا زمان کم‌تری را به اتوکشی اختصاص دهند، بسیار ایده‌آل خواهد بود.

از معایب اتوهای پرسی می‌توان به وزن بالای آن اشاره کرد. این سنگین بودن سبب می‌شود تا جابه‌جایی اتو آسان نباشد. از طرف دیگر، اتوهای پرسی فضای زیادی را اشغال خواهند کرد. بنابراین خرید این اتو برای منازل کوچک توصیه نمی‌شود.

انواع اتوهای بخارگر

اتو بخار ایستاده یا بخارگر
اتو بخار ایستاده یا بخارگر

اتو بخار ایستاده یا بخارگرها نوع دیگری از انواع اتو به شمار می‌آیند. در این دستگاه، آب داخل مخزن قرار گرفته و از طریق سیستم اتو آب گرم شده و بخار می‌شود. این بخار، از سری مخصوص خارج می‌شود و چروک‌های لباس و پارچه را صاف می‌کند.

کار با اتوهای بخارگر، بسیار ساده است. اتوکشی در این روش بسیار سریع‌تر انجام می‌گیرد. و به دلیل شکل و شمایل اتو، از آن برای صاف کردن پرده ملحفه و … نیز می‌توان استفاده کرد. اتوهای بخارگر قابلیت جابه‌جایی آسان دارند و برای اتو زدن لباس‌های مزون، پرده‌ها، روتختی و … کاربری ساده‌ای دارند.

از معایب انواع اتو بخارهای ایستاده می‌توان به عدم خط انداختن روی لباس‌ها اشاره کرد. به علاوه این‌که کار با این اتوها برای مدت طولانی، کمی خسته‌کننده خواهد بود. بالاخره ضعف‌های این مدل از اتو، برای بسیاری از اشخاص ناچیز و بی‌اهمیت می‌باشد.

اتوهای بخار

رایج‌ترین انواع اتوها، اتوهای بخار هستند. اتوهای بخار در دو نوع مخزن‌دار و بدون مخزن تولید می‌شوند. در بیش‌تر خانه‌ها، اتوهای بخار معمولی حضور دارند. این اتوها نیز قابلیت تنظیم دما و حرارت، بر اساس نوع پارچه دارند. اتوهای بخار، به دلیل کار با بخار و شکل و شمایل ظاهری خود، می‌توانند چروک‌ها را صاف کرده و روی لباس خط نیز بیاندازند. این اتوها فاقد سطح اتوکشی هستند و برای اتوکشی با این مدل اتوها می‌بایست از سطح مخصوص مانند میز اتو استفاده کرد.

امکان سوختگی در صورت بی‌احتیاطی با اتوهای بخار، بسیار زیاد است. سوختن موکت و فرش، سوختن دست و حتی لباس در حین استفاده از این انواع اتو، بسیار رخ می‌دهد. بنابراین این امر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین عیب اتوهای بخار اشاره کرد.

رایج‌ترین و مرسوم‌ترین انواع اتو (اتوهای بخار، بخارگرها و اتوهای پرسی) را در این نوشته بررسی کردیم. یعنی اگر شما به دنبال خرید اتو هستید، باید ابتدا نوع اتوی مورد نظر خود را تعیین کنید. در حالت کلی، هر کالایی برای کاربردی خاص و کاربرانی ویژه طراحی خواهد شد. در این مطلب سعی کردیم تا مهم‌ترین مزایا و معایب هر یک از انواع اتو را بیان کنیم تا بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید. توجه داشته باشید براساس معیارهایی مانند فضای منزل شما و یا ویژگی‌های رفتاری شما، گزینه‌ی مناسب شما با گزینه‌ی مناسب برای یک فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. امیدواریم بتوانید با کمک مطالب بیان شده، انتخابی عالی‌تر داشته باشید!