اهمیت تراز بودن لوازم برقی خانگی

شاقول برای تراز کردن

تراز بودن لوازم برقی خانگی مهم است. به عنوان مثال یخچالی که تراز نیست، مشکلاتی از قبیل برفک زدن، یخ‌زدگی، سر و صداهای عجیب و غریب و … را نشان می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام نصب و یا جابه‌جایی لوازم برقی خانگی خود، حتماً از یک تعمیرکار و سرویس‌کار ماهر کمک بگیرید تا وسایل را به نحو صحیح قرار دهد. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا مواردی را نشان دهیم که از تراز نبودن لوازم برقی خانگی ناشی خواهد شد. با مطالعه‌ی این مطلب شما به اهمیت تراز بودن این لوازم پی خواهید برد.

بررسی تراز بودن لوازم برقی خانگی

بررسی تراز بودن ماشین لباسشویی با استفاده از شاقول
بررسی تراز بودن ماشین لباسشویی با استفاده از شاقول

شاقول و ابزارهای دیگری برای بررسی تراز بودن این وسایل استفاده می‌شوند. تراز به صورتی است که سطح مایع داخل محفظه‌ی آن، مشخص می‌کند که وسیله به صورت صاف قرار گرفته است یا خیر. یعنی اگر شما شاقول را روی یخچال، ماشین لباسشویی و هر وسیله‌ی دیگری که می‌خواهید تراز بودن آن را بررسی کنید، قرار دهید، به آسانی متوجه می‌شوید که وسیله صاف است یا نه.

یک راه دیگر، آن است که لیوان آبی را تا نیمه پر کنید. سپس با قرار دادن آن بر روی یک سطح صاف که به تراز بودن آن اطمینان دارید، محل قرارگیری لبه‌ی آب را علامت بزنید . یک خط بکشید. حال این لیوان می‌تواند نقش شاقول را داشته باشد. اگر لیوان آب را بر روی وسیله‌ی مورد نظر قرار دادید و لبه‌ی سطح آب از خط علامت زده بیرون زده بود، وسیله تراز نیست.

چطور لوازم برقی را تراز کنیم؟

چگونگی تراز کردن یخچال و فریزر و هم‌چنین نحوه‌ی تراز نمودن ماشین لباسشویی و … را در مقالاتی جداگانه بررسی کرده‌ایم. در حالت کلی، تراز کردن وسیله با کمک پیچاندن پایه‌های انتهایی آن وسیله انجام می‌شود. هم‌چنین همان‌طور که در مرحله‌ی قبلی توضیح داده شد، ابزار شاقول (یا همان لیوان آب) برای بررسی و کنترل تراز نمودن وسیله، به کار برده خواهد شد.

تراز نمودن یخچال
تراز نمودن یخچال

معمولاً در سطوحی که به طور طبیعی شیب‌دار هستند از قطعات مسطحی را در زیر پایه‌ها قرار می‌دهند. به عنوان مثال، کف آشپزخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، لاندری روم‌ها و … شیب‌دار ساخته می‌شوند تا شست‌وشوی آن راحت‌تر صورت بگیرد. در چنین شرایطی هر چقدر هم که پایه‌ها را برای تراز بودن تنظیم نمایید، مشکل عدم تراز وجود خواهد داشت. به همین دلیل از اجسام خاص برای زیر پایه‌ها استفاده می‌کنند تا شیب زمین را خنثی کند.

مشکلات ناشی عدم تراز بودن در لوازم برقی مختلف

در قسمت‌های قبلی به این مسأله اشاره کردیم که لوازم برقی که تراز نیستند، دچار مشکلاتی در عملکرد خود خواهند شد. در ادامه‌ی این بخش برخی از مسائلی که ناشی از تراز نبودن این وسایل هستند، لیست شده‌اند. با مشاهده‌ی چنین مشکلاتی،‌ می‌توانید به تراز بودن وسیله‌ی خود مشکوک شوید و گاه می‌شود در همان گام اول، با تراز کردن آن وسیله، مشکل را برطرف نمایید.

تراز بودن وسایل برقی خانگی
تراز بودن وسایل برقی خانگی
  • سروصدا کردن وسایلی مانند یخچال و ماشین لباسشویی در حین کار به دلیل عدم تراز بودن
  • لرزش دستگاه در هنگام کار
  • فشار زیاد به موتور وسیله برقی به دلیل تراز نبودن آن
  • مشکلاتی مانند جمع شدن آب در کف یخچال که می‌تواند در مرور زمان سبب زنگ زدگی وسیله شود.
  • عدم بسته شدن درب وسایلی مانند یخچال به صورت آرام و خودکار
  • عدم تراز بودن و بالانس بودن درب ماشین لباسشویی
  • مختل شدن عملکرد یخچال و گاز سرمازا در آن
  • آسیب به وسیله‌ی برقی در حین لرزش و جابه‌جایی آن به دلیل تراز نبودن پایه‌های وسیله

آن‌چه بیان شد، اهمیت تراز بودن لوازم برقی خانگی را به شما نشان می‌دهد. تست تراز بسیار ساده است و به آسانی و در مدت زمان کمی می‌توانید آن را برای وسیله‌ی خود اجرا کنید. بنابراین توصیه می‌شود که در ابتدای بروز هر مشکل (که برخی از آن‌ها را لیست کردیم) تراز بودن وسیله‌ی خود را ارزیابی کرده و اقدامات لازم برای تراز شدن آن را انجام دهید. در بسیاری از مواقع، این مشکل برطرف خواهد شد. در غیر این صورت لازم است تا با یک تعمیرکار متخصص و خبره در این زمینه مشورت کرده و از او کمک بخواهید.

نکته‌ی مهم این‌که در طول سال، ممکن است بنا به دلایل ساختمانی و ارتعاشات مختلف، وسیله از حالت تراز خارج شود. بنابراین لازم است هر چند وقت یک‌بار تراز بودن آن را بررسی کرده و نسبت به قرارگیری پایه‌ها به صورت تراز، اقدام نمایید.