برفکی شدن تلویزیون

برفکی شدن تلویزیون

مدل‌های جدید تلویزیون، مشکل برفکی شدن تلویزیون را به فراموشی سپرده‌اند. مشکلی که در تلویزیون‌های قدیم، زیاد دیده می‌شد. اما هنوز هم گاهی می‌توان تصویر برفکی را مشاهده کرد! البته اگر در تنظیمات تلویزیون خودتان این را مشخص کرده باشید که در صورت عدم سیگنال، تصویر برفک به شما نشان داده شود!

دلیل برفکی شدن تلویزیون

"<yoastmark

مشکل برفکی شدن، با دیدن یک تصویر نویزدار سفید است. این تصویر بسته به تیونر دریافت تصویر تلویزیون، منشأ متفاوتی خواهد داشت. اگر تلویزیون شما از یک تیونر داخلی استفاده می‌کند، تعمیر برفکی شدن تلویزیون خود را باید به دست تعمیرکاران متخصص مانند پیکوالکترونیک بسپارید. اما تعمیر یا تعویض تیونر خارجی ساده‌تر انجام می‌گیرد.

به طور کلی برفکی شدن تلویزیون، می‌تواند دلیل ساده‌ای داشته باشد. هرچند برخی اوقات خرابی یک قطعه‌ی سخت افزاری در مدار تلویزیون و گیرنده سبب بروز چنین مشکلی خواهد شد. در ادامه‌ی این مطلب، دلایل برفکی شدن تلویزیون را بررسی کرده‌ایم.

گیرنده‌ی خاموش و برفکی شدن تلویزیون

در ایران، تمام کانال‌های تلویزیونی، به صورت دیجیتال پخش می‌شوند. لذا شما برای مشاهده و دریافت برنامه‌های این کانال‌ها، نیاز به یک دستگاه گیرنده‌ی دیجیتال دارید. دستگاه گیرنده‌ی دیجیتال شما، کدهای ارسال شده به آنتن را دریافت کرده و می‌خواند. اگر گیرنده‌ی دیجیتال تلویزیون شما خاموش باشد، به این معنا است که تلویزیون، سیگنالی را دریافت نمی‌کند. بنابراین آن‌چه نمایش خواهد داد، یک صفحه ی برفکی خواهد بود.

خرابی کابل کواکسیال یا کابل آنتن

کابل کواکسیال (استفاده در آنتن تلویزیون)
کابل کواکسیال (استفاده در آنتن تلویزیون)

 

کابل کواکسیالی که در آنتن تلویزیون استفاده می‌شود، جریان لازم برای کارکرد آنتن و سیگنال را برقرار می‌کند. روشن است که خرابی این کابل، سبب می‌شود تا جریان بین آنتن و گیرنده قطع شود. به عبارت بهتر، کابل کواکسیال خراب شده، نمی‌تواند سیگنال‌ها را به گیرنده برساند. در نتیجه تلویزیون شما، سیگنالی دریافت نکرده و آن‌چه نمایش می‌دهد، یک صفحه‌ی برفکی خواهد بود.

برفکی شدن تلویزیون به دلیل خرابی فیش

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند صفحه‌ی برفکی تلویزیون را به شما نشان دهد، خراب بودن فیش‌های ورودی در محل تلویزیون خواهد بود. شل بودن و عدم اتصال صحیح، از ارسال سیگنال‌ها به گیرنده جلوگیری خواهد کرد. برای درست کردن فیش‌ها، با تعمیرکار حرفه‌ای پیکوالکترونیک تماس بگیرید.

خرابی ستاپ باکس و برفکی شدن تلویزیون

ستاپ باکس یا گیرنده‌ی دیجیتال
ستاپ باکس یا گیرنده‌ی دیجیتال

گیرنده‌ی دیجیتال هم می‌تواند خراب شود. در این صورت شما شاهد صفحه‌ی برفک خواهید شد. اگر گیرنده‌ی دیجیتال شما خراب باشد، ابتدا تست نرم‌افزاری آن را بگیرید. با ریست کردن دستگاه، می‌توانید کانال‌یابی را رفع عیب کنید. ناگفته نماند که ریست نرم افزاری این دستگاه بر حسب برند و مدل سخت افزار، متفاوت خواهد بود.

اما اگر مشکل برطرف نشد، شما می‌توانید از تیم پیکوالکترونیک، برای عیب‌یابی و تعمیر گیرنده‌ی دیجیتال خود استفاده کنید.

خرابی کابل‌های بین تلویزیون و ستاپ باکس

دستگاه گیرنده‌ی دیجیتال، با یکی از سه نوع کابل HDMI یا آنالوگ و یا کامپوزیت، به تلویزیون شما متصل خواهد شد. این کابل‌ها اگر خراب شوند، طبیعتاً تلویزیون نمی‌تواند تصویر را به درستی نشان دهد. با تغییر کابل، اگر تصویر نمایش داده شده از حالت برفکی، بیرون آمد، متوجه خرابی کابل خواهید شد.

هنگام برفکی شدن تلویزیون چه کار کنیم؟

"تعمیر

با توجه به دلایل برفکی شدن تصویر که در بالا به آن اشاره کردیم، شما باید دلیل اصلی این‌ امر را پیدا کنید. برای این منظور، مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید.

  • کابل آنتن را چک کنید.
  • اتصالات کابل آنتن را بررسی کنید.
  • فیش‌های کابل آنتن را بررسی کنید.

اگر دستگاه ستاپ باکس یا تیونر خارجی استفاده می‌کنید:

  • کابل و پریز دستگاه گیرنده‌ی دیجیتال را بررسی کنید.
  • کابل‌های اتصال بین تلویزیون و گیرنده‌ی دیجیتال را کنترل کنید.
  • کابل‌های مختلف را در فیش‌های ورودی متفاوت تست کنید.
  • تنظیمات نرم افزاری گیرنده‌ی دیجیتال را ریست کنید.
  • بار دیگر کانال‌یابی کنید.

در صورت عدم رفع مشکل برفکی شدن تلویزیون، سخت افزار ستاپ باکس خود را برای تعمیر به تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید. شما می‌توانید از خدمات تعمیر تلویزیون تیم پیکوالکترونیک برای این منظور استفاده کنید.

اگر از دستگاه ستاپ باکس یا تیونر داخلی استفاده می‌کنید:

  • تنظیمات تلویزیون را به حالت کارخانه برگردانید.
  • کانال‌یابی را انجام دهید.
  • از یک ستاپ باکس خارجی برای تست سلامت تیونر داخلی استفاده کنید.

در صورت عدم رفع مشکل نمایش تصویر برفک در صفحه‌ی تلویزیون شما با راهکارهای بیان شده، آن‌چه آسیب دیده است، مدار تغذیه‌ی برق تلویزیون شما است. حل این مشکل بسیار ضروری و تخصصی است. سهل‌انگاری در این امر، به مرور می‌تواند آسیب‌های وسیع‌تری را برای تلویزیون شما ایجاد کند.