تلویزیون هوشمند، آشنایی با امکانات و قابلیت‌های آن

تلویزیون هوشمند انواعی از تلویزیون‌ها است. اگر تاریخچه‌ی تلویزیون‌ها را مطالعه کنید، به این مسأله پی می‌برید که قدیم، انتظار از تلویزیون صرفاً در یک دستگاهی با قابلیت پخش صدا و تصویر خلاصه می‌شد. اما امروزه، به چنین وسیله‌ای تلویزیون خوب نمی‌گوییم. در حال حاضر امکاناتی نظیر قابلیت اتصال تلویزیون به اینترنت، قابلیت پخش تصاویر و فیلم‌های سه بعدی و … است که معیار یک تلویزیون خوب قرار گرفته است. چیزی که سبب می‌شود تا آن را در دسته‌ی ‌تلویزیون‌های هوشمند قرار دهیم. برندهای مختلفی که در زمینه‌ی ساخت و تولید تلویزیون‌ها مشغول هستند، توانسته‌اند انواع تلویزیون‌های هوشمند آن را برای برقراری ارتباط بیش‌تر و تعاملی عمیق‌تر ایجاد نمایند.

در این مقاله قصد داریم تا با تلویزیون‌های هوشمند بیش‌تر آشنا شویم. هم‌چنین به معرفی ویژگی‌ها و روش‌های تشخیص آن از دیگر تلویزیون‌ها، خواهیم پرداخت.

تلویزیون خیلی قدیمی
تلویزیون خیلی قدیمی

 

آشنایی با تلویزیون‌ هوشمند 

همان‌طور که در مقدمه ذکر کردیم، برخی از دستگاه‌های تلویزیونی، این قابلیت را دارند که به اینترنت متصل شوند. به این تلویزیون‌ها، تلویزیون‌های هوشمند گفته می‌شود. این تلویزیون‌ها می‌توانند به صورت بی‌سیم و یا با کابل شبکه، به اینترنت متصل شده و از این طریق امکانات و قابلیت‌های زیادی را به دستگاه، اضافه کنند. 

تلویزیون هوشمند که به نام اسمارت نیز شناخته می‌شوند، دارای سیستم‌های عامل اختصاصی خواهند بود. سیستم‌های عامل تلویزیون‌ها با آن‌چه در موبایل‌ها و کامپیوترها به کار برده می‌شود،‌ متفاوت خواهد بود. اما کلیت این سیستم عامل، همان عملیات را اجرا می‌کند. از آن‌جایی که تلویزیون یک نمایشگر است، اتصال آن به اینترنت، می‌تواند آن را به یک سیستم کامپیوتری تبدیل کند. چیزی شبیه به یک موبایل بزرگ!

امکانات تلویزیون هوشمند

این‌که یک تلویزیون هوشمند، چه قابلیت‌هایی داشته باشد، موردی است که به نرم‌افزارهای نصب شده بر روی آن بستگی دارد. بنابراین اگر قصد خرید تلویزیون هوشمند دارید، بهتر است درباره‌ی این موضوع در برندهای مختلف، تحقیق نمایید. در ادامه، برخی از امکانات و قابلیت‌های ارائه شده بر روی برخی از تلویزیون‌های هوشمند، آورده شده است.

  • قابلیت وب‌گردی و امکان جست‌وجو در اینترنت در تلویزیون‌های هوشمند
  • امکان نصب نرم‌افزارهای پشتیبانی شده توسط سیستم عامل تلویزیون‌های هوشمند
  • قابلیت نصب و اجرای بازی‌های مخصوص در تلویزیون‌های هوشمند
  • امکان پخش فیلم‌های آنلاین و دسترسی به کانال‌های اینترنتی در تلویزیون‌های هوشمند
  • قابلیت برقراری تماس تصویری (به کمک برخی از نرم‌افزارها مانند اسکایپ) در تلویزیون‌های هوشمند
  • امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های عمومی (نظیر اپلیکیشن آب و هوا) در تلویزیون‌های هوشمند
  • قابلیت ضبط برنامه‌ی در حال پخش در تلویزیون‌های هوشمند
  • امکان اتصال تلویزیون‌های هوشمند به سایر دستگاه‌های الکترونیکی دیگر 
  • قابلیت اجرای فرمان‌های صوتی در تلویزیون‌های هوشمند

 

تلویزیون هوشمند
تصویری از یک تلویزیون هوشمند

تشخیص تلویزیون‌ هوشمند از تلویزیون‌ غیرهوشمند

همیشه و در هر زمینه‌ای این معضل وجود دارد که فروشندگان سودجو، می‌توانند نسبت به اعلام اطلاعات غلط در خصوص یک کالا، به مشتری بپردازند. لذا آگاهی از روش‌های تشخیص صحت مواردی که فروشنده اعلام می‌کند، یکی از مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام خرید، کلاه سرتان نرود. در این بخش می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین این موارد را بیان کنیم. این موارد به شما کمک خواهد کرد تا تلویزیون هوشمند را از غیرهوشمند تشخیص دهید.

۱- برچسب روی کارتن یا روی تلویزیون را به دقت مطالعه کنید. برندهای مختلف، سعی می‌کنند تا هوشمند بودن دستگاه مورد نظر را به شما اعلام نمایند.

۲- به دنبال پورت lan بگردید. تمام تلویزیون‌های هوشمند این پورت را دارند. این پورت به آسانی از سایر پورت‌ها قابل تشخیص است.

۳- منوی تلویزیون را چک کنید. در تلویزیون هوشمند منویی با قابلیت‌های متفاوت از تلویزیون‌های غیرهوشمند خواهند داشت. در این منو، باید بتوانید گزینه‌هایی مثل wifi، دانلود نرم افزار، برخی از نرم‌افزارها مانند اسکایپ و … را مشاهده کنید.

۴- شما می‌توانید مدل و نوع تلویزیون خود را در اینترنت جست‌وجو کرده و مشخصات آن را از سایت اصلی سازنده مطالعه نمایید.

کنترل دستی در تلویزیون هوشمند

کنترل تلویزیون هوشمند
کنترل تلویزیون هوشمند

شاید قدیم‌تر‌ها به خاطر بیاورند که زمانی، دکمه‌های تلویزیون بر روی بدنه‌ی آن قرار داشت! در این حالت، بیننده ناچار بود تا برای تعویض کانال، تغییر ولوم و خاموش و روشن نمودن تلویزیون، تا کنار دستگاه جابه‌جا شود. اما امروزه تمام این کارها با ریموت کنترل، امکان‌پذیر شده است. ریموت کنترل به شما اجازه خواهد داد تا بدون این‌که به خود زحمت جابه‌جا شدن بدهید، فرمان خود را به تلویزیون برسانید.

البته ریموت کنترلی که برای تلویزیون‌های هوشمند طراحی می‌شوند، قابلیت‌های بسیار زیادتر و پیشرفته‌تری نسبت به انواع غیرهوشمند خواهند داشت. به عنوان مثال، برخی از ریموت کنترل‌های تلویزیون‌های هوشمند دستیار صوتی دارند و می‌توانند فرمان صوتی کاربرد را دریافت و به تلویزیون ارسال نمایند. و این یعنی حتی نیاز به تکان دادن انگشت خود ندارید!

خطرات و مشکلات تلویزیون هوشمند

مانند هر دستگاه هوشمند دیگری، تلویزیون‌های هوشمند نیز با اتصال به دنیای اینترنت، با خطر هک شدن و حملات بدافزارها مواجه خواهند شد. هرچند که بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند این خطرات را تا میزان زیادی با ارتقای امنیت سیستم و هم چنین ارائه‌ی راهکارهایی نظیر آنتی‌ویروس و … دفع کنند. اما به موازات آن دنیای سیاه در تکنولوژی نیز پیشرفت کرده و حملات پیچیده‌تر و جدیدتری ظهور خواهد کرد. بنابراین می‌توان گفت که در هنگام استفاده از تلویزیون هوشمند، تهدیدهای وب مطرح می‌شود. هرچند می‌توان با افزایش آگاهی درباره‌ی آن، از اطلاعات خود حفاظت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *