خالی شدن گاز یخچال

خالی شدن گاز یخچال

می‌دانید که سیستم خنک کننده‌ی یخچال، از گاز مبرد استفاده می‌کند. کم شدن گاز مبرد، یا نشتی گاز یخچال، سبب بروز مشکل در این وسیله خواهد شد. اما چراخالی شدن گاز یخچال این اتفاق رخ می‌دهد؟ به عبارت دیگر، دلیل نشتی و خالی شدن گاز یخچال چه می‌تواند باشد؟

گاز خنک کننده

گاز، همان چیزی است که سرمای مورد نیاز این وسیله را تأمین می‌کند. یعنی خنک شدن مواد غذایی در این وسیله، به دلیل حضور همین گاز مبرد خواهد بود. این گاز، فریون است. فریون گازی سمی، بی رنگ و بدون بو است. البته نشتی این گاز به خارج از لوله‌های یخچال بوی بدی خواهد داشت.

قبل از استفاده از گاز فریون به عنوان گاز مبرد در یخچال‌ها، استفاده از گاز آمونیاک برای این منظور رواج داشت. گازهای آمونیاک سمی و قابل انفجار هستند و به همین دلیل کنار گذاشته شدند.

عملکرد خنک کنندگی با گاز مبرد

اگر به بخش پشتی یخچال مراجعه کنید (یخچال‌های قدیمی خیلی واضح‌تر هستند اما در یخچال‌های جدیدتر، باید قاب پشتی باز شود.)، شبکه‌ای از لوله‌های مارپیچی را مشاهده می‌کنید. این لوله‌ها به کمپرسور، کندانسور، اپراتور و سایر بخش‌های یخچال متصل هستند. گاز مبرد نیز در درون این لوله‌ها، جریان دارد. 

گاز یخچال، به صورت گازی به کمپرسور وارد می‌شود. اما در کمپرسور، به دلیل عملیات فشرده سازی، تغییر ماهیت می‌دهد و تبدیل به گاز مایع خواهد شد. حال این گاز مایع در لوله‌ها حرکت می‌کند. با عبور این گاز از بخش‌های مختلف یخچال، گرما را گرفته و مجدد به فرم گازی در می‌آید. این رویه با بازگشت مجدد گاز به کمپرسور یخچال تکرار خواهد شد.

نشانه‌های نشتی گاز

گرم بودن بیش از حد، عملکرد بدون وقفه‌، بوی بد و … از جمله برخی علائم هستند که به شما خالی شدن گاز یخچال را می‌فهمانند. در ادامه، تمام نشانه‌های این مشکل را بیان کرده‌ایم. به محض دیدن هر یک از این علامت‌ها در یخچال خود،‌ حتماً با پیکوالکترونیک تماس بگیرید.

"گرم

  • مواد غذایی، خنک نمی‌شوند.
  • قسمت‌هایی از لوله‌های اوپراتور، دچار یخ‌زدگی خواهد شد.
  • وسیله، بیش از حد و بدون وقفه کار می‌کند.
  • کمپرسور سر و صدایی غیر طبیعی دارد.
  • لوله‌های برگشت، گرم هستند. (به‌طور عادی، خنک بودن این لوله‌ها، نشانه‌ی سلامت  سیستم یخچال است.)
  • موتور کار می‌کند اما محیط داخلی گرم است.
  • بوی بدی از یخچال به مشام می‌رسد.

رؤیت و مشاهده‌ی هر کدام از عوامل گفته شده، احتمال نشتی گاز این وسیله را تأیید می‌کند. در این مواقع باید از تکنیسین ماهر و باتجربه مانند پیکوالکترونیک استفاده کنید. در صورت تأیید نشتی گاز، شما به شارژ دوباره‌ی گاز نیاز خواهید داشت. البته تکنیسین پیش از شارژ مجدد، باید یخچال را از وجود مشکل عیب‌یابی و تعمیر کند.

دلایل نشتی گاز مبرد

در این بخش قصد داریم تا در رابطه با دلایل خالی شدن گاز مبرد صحبت کنیم. همان‌طور که گفته شد، گاز مبرد در درون لوله‌های یخچال حرکت می‌کند. بنابراین در قدم اول می‌توان نشتی گاز را به خرابی در این لوله‌ها نسبت داد. سوراخ شدن، پوسیدگی، ضربه خوردن و شکستگی لوله‌ها، می‌توانند سبب نشتی گاز داخل خود شوند. به همین دلیل سازندگان این وسیله، سعی می‌کنند تا از فلزات مقاومی مانند مس برای ساخت این لوله‌ها استفاده کنند.

خروج لوله‌ها از محل خود، یا شکستگی و عدم استحکام از محل اتصالات نیز، دلیل دیگری است که نشتی گاز مبرد را شامل می‌شود. هم‌چنین خرابی شیر سوزنی یا اتصالات آن نیز از دلایل دیگر نشتی و خالی شدن گاز یخچال است.

اقدامات لازم برای رفع مشکل تخلیه شدن گاز یخچال

همان‌طور که گفتیم، مشکل نشتی گاز ، با شارژ مجدد آن برطرف خواهد شد. پیش از این، باید لوله‌ها را به وسیله‌ی شوینده‌های مخصوص شست‌وشو داد. این کار سبب ایجاد حباب در محل شکستگی، ترک یا درز خواهد شد.

در مرحله‌ی دوم (بعد از شست‌وشو) گاز باقی مانده در لوله‌ها را تخلیه و خارج می‌کنند. به این کار وکیوم کردن گفته می‌شود.

در مرحله‌ی بعد، از گیج فشار استفاده می‌شود تا نشتی گاز کنترل و چک شود. در صورت عدم وجود مشکل، گاز یخچال مجدد شارژ خواهد شد.

"کنترل

تأکید می‌کنیم که گاز کردن و شارژ گاز باید توسط تکنیسین ماهر انجام بگیرد. توصیه می‌کنیم از خدمات پیکوالکترونیک برای عیب‌یابی و رفع مشکل خالی شدن گاز یخچال خود استفاده نمایید. برای این منظور کافی است تا با پیکوالکترونیک تماس بگیرید. تیم متخصص و باتجربه‌ی پیکوالکترونیک در محل شما حضور یافته و نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کند.

Refrigerator

سرویس تعمیرات پیکوالکترونیک، برای تمام برندهای یخچال فعال است. تعمیر یخچال در پیکوالکترونیک برای برندهای سامسونگ، ال جی، اسنوا و انواع یخچالهای قدیمی انجام می‌پذیرد. در صورت خرابی یخچال شما و نیاز به تعمیرات، شما می‌توانید از متخصصین ماهر پیکوالکترونیک کمک بگیرید. تمام متخصصین این مجموعه آموزش دیده و کاملاً حرفه‌ای هستند. سفارش تعمیرات یخچال شما در پیکوالکترونیک در کم‌ترین زمان ممکن، با شفاف‌ترین هزینه‌ها و به بهترین کیفیت انجام می‌شود. خدمات تعمیر یخچال پیکوالکترونیک در تمام مناطق تهران اعم از چهاردانگه، تهرانسر و یافت آباد، در منزل شما و بدون نیاز به حمل صورت می‌گیرد. شما می‌توانید سفارش تعمیر یخچال در محل را برای شهرهای البرز، رباط کریم، شهریار، بهارستان، پرند و اسلامشهر به متخصصین پیکوالکترونیک ارجاع دهید.

درخواست تعمیر تعمیر یخچال