راهنمای جامع کار با ماشین لباسشویی

کار با ماشین لباسشویی

برنامه های زیادی در زمان کار با ماشین لباسشویی وجود دارد که بهترین شستشوی لباس ها و سایر محصولات نساجی خانگی را تضمین می کند. علاوه بر برنامه ها، مواد شوینده و غیره مورد استفاده در شستشو محصولات همچنین در اثربخشی شستشو اهمیت پیدا می کنند.

بنابراین، استفاده صحیح از برنامه های موجود در ماشین آلات و محصولات مورد استفاده در شستشو چه تاثیری بر لباسشویی دارد؟

کدام کثیفی به طور موثر و با چه روشی از لباسشویی پاک می شود؟ چگونه لباسشویی را به درستی استفاده کنیم؟

برای افزایش کارایی و آسیب نرساندن به ساختار لباسشویی، نکات زیادی در شستشوی لباس ها و نیز کار با ماشین لباسشویی باید مورد توجه قرار گیرد. در اینجا نکاتی برای شستن صحیح لباس ها و سایر محصولات منسوجات خانگی آورده شده است، در این مقاله سعی می کنیم نحوه شستشوی صحیح لباس ها را برای هر نوع کثیفی توضیح دهیم.

مرتب کردن لباس‌ها به درستی

مهم است که قبل از شستشو و کار با ماشین لباسشویی، لباس‌ها را بر اساس رنگ و نوع پارچه جدا کنید. جدا کردن لباس‌ها به سفید، مشکی و رنگی به از بین نرفتن رنگ کمک می‌کند. شستن رنگ های یکسان یا مشابه با هم از لکه دار شدن یا تغییر رنگ آن جلوگیری می کند. باید مراقب لباس های جدید به خصوص لباس های با رنگ های قوی بود. قبل از قرار دادن لباس‌های جدید در ماشین لباسشویی برای اولین بار، آزمایش آن با شستشوی کوتاه دستی در سینک برای جلوگیری از لکه‌دار شدن لباس‌های دیگر می‌تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.

مرتب سازی بر اساس بافت به ویژه هنگام شستن پارچه های نازک مهم است. به عنوان مثال، لازم است بین توری، ابریشم یا پشم واقعی تمایز قائل شد. زیرا این نوع لباس های ظریف نسبت به لباس های معمولی نیاز به شستشو با دمای کمتر و زمان چرخش کمتری دارند. لباس‌های زیر ظریف را نیز باید در کیسه لباس‌شویی شست تا در حین شستشو به قسمت‌های دیگر گیر نکند.

برنامه های ماشین لباسشویی و استفاده صحیح از برنامه ها

برنامه های زیادی در ماشین لباسشویی وجود دارد که به شما کمک می کند در هنگام کار با ماشین لباسشویی لباس ها را به بهترین شکل ممکن بشویید. ماشین‌های لباسشویی که علاوه بر برنامه‌های شستشوی اولیه، دارای برنامه‌های زیادی با دما، سرعت چرخش و تنظیمات اضافی مختلف هستند، در صورت استفاده صحیح، بهداشت و تمیزی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. ماشین های لباسشویی با برنامه های مختلف شستشو در زمان و دردسر کاربر صرفه جویی می کنند و از آسیب دیدن پارچه ها جلوگیری می کنند. به عنوان مثال، پارچه های نرم و ظریف مانند ابریشم به راحتی پاره می شوند و نیاز به مراقبت ظریف دارند، در حالی که لباس های کثیف برای تمیز شدن نیاز به آبکشی بسیار بیشتری دارند.

بیشتر مطالعه کنید : معرفی بهترین برندهای ماشین لباسشویی (2024)

شستشوی پارچه‌های پنبه ای

پرکاربردترین برنامه در ماشین لباسشویی برنامه پنبه ای است. این برنامه شستشو برای لباس های نخی استفاده می شود که حساس نیستند و رایج ترین انواع پارچه در لباسشویی هستند. در برنامه پنبه ای، لباس ها در دمای بالا شسته شده و با جزئیات و بهداشتی تمیز می شوند.

برنامه شستشوی پنبه ای که یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین برنامه هاست، برای لباس های رنگی و اکثر انواع پارچه مناسب است. به طور کلی، یک برنامه پنبه ای در 40 درجه یا 60 درجه کار می کند و لباس های داخل آن را می چرخاند و تمیزی عمیق را ارائه می دهد. از آنجایی که پنبه یک ماده بسیار بادوام است، بعید است که در دمای بالای 40 درجه شسته شود و تغییر شکل دهد. به طور مشابه، لباس‌های نخی رنگ خود را حفظ می‌کنند، بنابراین خطر تغییر رنگ‌ها و خراب شدن لباس‌های سبک‌تر وجود ندارد.

شستشوی پارچه‌های مصنوعی

بسیاری از ماشین لباسشویی ها برنامه خاصی برای لباس های مصنوعی دارند. در حالی که پنبه‌ها عموماً گرم‌تر هستند، مواد مصنوعی در دماهای پایین‌تر، ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا کمتر اجرا می‌شوند و نیاز به چرخش کمتری دارند. چرخه Synthetics برای لباس های غیر پنبه ای استفاده می شود که نیاز به شستشوی ملایم تری دارند، مانند لباس های ساخته شده از پلی استر و ویسکوز.

پارچه‌های مصنوعی نسبت به لباس‌های 100% پنبه‌ای یا پشمی به شستشو واکنش نشان می‌دهند. در حالی که مواد مصنوعی به نسبت های مختلف با پشم یا پنبه مخلوط می شوند، انواع مختلف مواد مصنوعی هنگام شستن واکنش مشابهی نشان می دهند.

لباس‌های مواد مصنوعی معمولاً تا حدی بر پایه پلاستیک هستند و بنابراین برای شستن در دمای بالا مناسب نیستند زیرا الیاف ممکن است آسیب ببینند یا حتی ذوب شوند. بنابراین چرخه مصنوعی در ماشین لباسشویی از دمای پایین تری استفاده می کند و لباس ها را زیاد نمی چرخاند. این کار از آسیب تصادفی لباس ها در طول چرخه جلوگیری می کند.

شستشوی پارچه‌های پشمی ولطیف

این برنامه های شستشو معمولاً در دمای پایین کار با ماشین لباسشویی کار می کنند. چرخش درام کمتری برای محافظت از پارچه های ظریف مانند ابریشم و پشم در برابر آسیب استفاده می شود، مشابه چرخه های مصنوعی.

اگر لباس های ظریفی مانند پشمی و ابریشم دارید، استفاده از این برنامه مفید است. با این حال، زیرا برخی از لباس ها فقط به خشکشویی نیاز دارند. لازم است قبل از انداختن لباس ها به داخل دستگاه، برچسب آن ها را بررسی کنید.

در ماشین های جدید، این برنامه ها به عنوان گزینه های جداگانه ارائه می شوند. برنامه شستشوی پشم اغلب در فصل زمستان استفاده می شود. در این برنامه برای جلوگیری از جمع شدن لباس های پشمی، لباس ها در آب سرد شسته می شوند. از آنجایی که لباس‌های پشمی در آب گرم استفاده نمی‌شوند، لباس‌ها را برای مدتی در آب شستشو نگه می‌دارند تا کاملا تمیز شوند. برنامه Delicates برای جلوگیری از آسیب به پارچه های ظریف مانند ابریشم ترجیح داده می شود. اگر نادرست شسته شود، لباس های ظریف ممکن است در اولین شستشو آسیب ببینند. از آنجایی که این برنامه ها در ماشین های قدیمی موجود نبود، لباس های ظریف باید با دست شسته می شدند. با این حال، به لطف ماشین های لباسشویی جدید، لباس های ظریف را می توان بدون هیچ مشکلی با این برنامه در ماشین شستشو داد.

 

بیشتر مطالعه کنید :خطاهای کوچک در استفاده از ماشین لباسشویی

 

شستشوی سریع 
برنامه های شستشوی سریع یک گزینه محبوب برای کار با ماشین لباسشویی است. همانطور که می توان انتظار داشت، این برنامه به شما این امکان را می دهد که لباس ها را در زمان کوتاه تری نسبت به یک برنامه معمولی بشویید. برای برخی، این زمان ممکن است به 15 دقیقه هم برسد. بنابراین، شستن سریع چیزی مانند لباس کثیف مدرسه را در صبح روز بعد آسان تر می کند. برخی از ماشین ها نیز بیش از یک گزینه شستشوی سریع دارند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که سریعترین شستشو تنها می تواند 1.5 کیلوگرم لباس را در یک زمان شستشو دهد. این معادل دو شلوار جین است. برخی از ماشین‌های لباسشویی دارای گزینه شستشوی سریع با بار کامل هستند که امکان پر کردن درام را فراهم می‌کند، اما این برنامه معمولاً فقط برای لباس‌های کثیف کم قابل استفاده است.

در یک نقطه توجه به شستشوی سریع ضروری است. اگرچه این برنامه یک گزینه محبوب برای کار با ماشین لباسشویی است، اما این برنامه تمیز کردن کامل را انجام نمی دهد. برای از بین بردن لکه های سنگین باید برنامه های دیگری را انتخاب کرد. با این حال، برای کاربران خود در مواقع سخت و شرایط اضطراری بسیار مفید است.

بهداشتی / ضد حساسیت
تحقیقات نشان می دهد که شستن پنبه در دمای 60 درجه برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و مواد حساسیت زا کافی نخواهد بود. چرخه‌های بهداشتی/آلرژن معمولاً در دمای بالاتر کار با ماشین لباسشویی اجرا می‌شوند یا اگر دستگاه عملکرد بخار دارد از تنظیم بخار استفاده می‌کنند. این ویژگی بقای باکتری ها و میکروب های لباس را دشوار می کند. علاوه بر این، این چرخه پارچه را شل می کند تا مواد حساسیت زا مانند موهای حیوانات خانگی را از بین ببرد.

Ekonomi
همانطور که از نامش پیداست، این برنامه به کاربر خود اجازه می دهد تا در مصرف انرژی هنگام کار با ماشین لباسشویی صرفه جویی کند. مصرف انرژی و مواد شوینده به حداقل رسیده است. این برنامه همچنین از چرخش درام کمتری استفاده می کند. آب کمتری نسبت به سایر برنامه ها مصرف می شود. با تمام این جنبه ها، برنامه اکونومی در مقایسه با سایر برنامه ها، مقرون به صرفه ترین شستشو را انجام می دهد.

Spor
این برنامه امکان شستشوی طولانی‌تر در دمای پایین‌تر را فراهم می‌کند تا از آسیب دیدن مواد میکروفیبری که معمولاً لباس‌های ورزشی از آن ساخته می‌شوند، جلوگیری شود. برای از بین بردن لکه های عرق و بوی بدن از لباس ها به شستشوی طولانی تری نیاز است. برخی از دستگاه ها برنامه شست و شوی کفش های ورزشی نیز دارند.

این برنامه شستشو هنگام کار با ماشین لباسشویی برای افراد ورزشکار که لباس های ورزشی زیادی دارند که نیاز به شستشو دارند ایده آل است. از آنجایی که در سال های اخیر رفتن به باشگاه به یک فعالیت محبوب تر تبدیل شده است، این برنامه گزینه خوبی برای شستن لباس های باشگاه است.

 

Tambur Bakımı / Makine Temizleme | تعمیر و نگهداری درام / تمیز کردن ماشین

این برنامه به جای لباسشویی، داخل دستگاه را تمیز می کند. با استفاده از این برنامه کثیفی های انباشته شده و گرفتگی در دستگاه تمیز می شود و در نتیجه عمر دستگاه افزایش می یابد. تمیز کردن دستگاه حداقل چهار بار در سال ضروری است. به این ترتیب ضمن رفع گرفتگی‌های دستگاه، لباس‌ها بهداشتی‌تر می‌شوند، بوی بد آن از بین می‌رود و عملکرد دستگاه افزایش می‌یابد. تمیز کردن مرتب دستگاه با استفاده از تمیزکننده ماشین لباسشویی بسیار مهم است. این برنامه در بالاترین درجه حرارت (90 درجه) کار می کند و تمیز کردن خوب را تضمین می کند.

 

Sıkma |  فشرده کننده

گاهی اوقات ممکن است لباس‌های تازه شسته شده نیاز به چرخاندن اضافی داشته باشند. این به این دلیل اتفاق می افتد که لباس ها آب بیشتری نسبت به مقدار مورد نظر خود در خود نگه می دارند، به این معنی که خشک شدن آن بیشتر طول می کشد. برخی از ماشین ها گزینه چرخش را در بین برنامه های خود گنجانده اند. برای دستیابی به خشکی مطلوب می توان از گزینه چرخش اضافی استفاده کرد.

 

  Hand washing | شستشوی دستی

چرخه شستشوی دستی از دماهای پایین، معمولاً 40 درجه یا کمتر استفاده می کند. با استفاده از چرخش کمتر روی لباس‌ها، احتمال گیر کردن لباس در طبل یا پاره شدن آن را کاهش می‌دهد. وقتی مطمئن نیستید که یک لباس نیاز به شستشوی دستی دارد یا خیر، لازم است برچسب آن را بررسی کنید. شستن لباس های علامت گذاری شده برای شستشوی دستی با این برنامه به راحتی امکان پذیر است.

 

Drying Feature | ویژگی خشک کردن 

برخی از ماشین های لباسشویی دارای ویژگی خشک کن هستند که نیاز به خرید خشک کن را از بین می برند. مشکل آویزان کردن لباس ها با قابلیت خشک کن از بین می رود. علاوه بر این، در حالی که خرید خشک کن به دلیل محدودیت فضا دشوار می شود، خرید ماشین لباسشویی با خشک کن به شما امکان می دهد در فضا صرفه جویی کنید. به دلیل ویژگی خشک کردن، برخی از لباس‌ها حتی نیازی به اتو کردن ندارند.

 

Water Temperature in Laundry | دمای آب در لباسشویی
همه ماشین‌های لباسشویی دارای تنظیمات دمایی برای شستشوی لباس‌ها در آب گرم یا سردتر هستند. تنظیمات دما می تواند از 20 درجه تا 90 درجه متفاوت باشد. در حالی که برخی از ماشین های لباسشویی گزینه های دمای مستقیم مانند 30 درجه، 40 درجه، 60 درجه را ارائه می دهند. در برخی از ماشین های لباسشویی، تنظیمات دما با گزینه های برنامه مانند 60 درجه پنبه یا 30 درجه مصنوعی ترکیب می شود.

برنامه های دما به شما این امکان را می دهد که دمای آبی که لباس ها در آن شسته می شوند را تغییر دهید. برای از بین بردن لکه‌های سخت‌تر، دماهای بالاتر لازم است، در حالی که برای کاهش هزینه‌ها، دمای پایین‌تر مورد نیاز است. یکی دیگر از دلایل کاهش دما، سازگاری بیشتر لباس‌ها با محیط‌زیست است. شستن لباس ها در دمای 20 درجه می تواند هزینه ها را تا 66 درصد کاهش دهد. از طرفی 20 درجه کمتر لکه ها را پاک می کند و کمتر از 40 درجه تمیز می کند.

 

Detergent Use | استفاده از مواد شوینده هنگام کار با ماشین لباسشویی

در انتخاب مواد شوینده باید به چند نکته توجه کرد. تقریباً برای هر روش شستشو و نوع پارچه یک ماده شوینده جداگانه وجود دارد.

شستن لباس های رنگی به طور کلی آسان تر از شستن لباس های سفید یا تیره است. در حالی که می توان از شوینده های رنگی برای پنبه و مصنوعی استفاده کرد، اما برای پارچه های ظریف تر باید از شوینده های پشمی و ملایم استفاده کرد.شوینده های پودری مخصوصاً برای رنگ های سفید مناسب هستند. زیرا اغلب حاوی سفید کننده هستند و به ماندگاری طولانی رنگ سفید کمک می کنند. سفید کننده موجود در مواد شوینده خطری برای سلامتی ندارد، اما برای محیط زیست مضر است.

اگر لباس‌ها بسیار کثیف هستند و لکه‌های خاصی دارند، لازم است قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی، لکه‌ها را پاک کنید. بهترین راه برای از بین بردن لکه های روغن استفاده از مواد شوینده ظرفشویی حل کننده چربی است. لازم است محصول را کمی قبل از شستشو به محل لکه بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند سپس به طور معمول بدون آبکشی در ماشین لباسشویی قرار دهید.

برای مقدار ماده شوینده، لازم است توصیه های روی بسته شوینده را مستقیماً مطالعه کنید و با توجه به تراکم لباسشویی، مقدار ماده شوینده را تعیین کنید.

Use of Softener | استفاده از نرم کننده

استفاده از نرم کننده پارچه روشی موثر برای نرم و بدون چروک نگه داشتن پارچه هنگام کار با ماشین لباسشویی است. همچنین به کاهش اصطکاک بین الیاف کمک می کند و از لباس ها در برابر سایش و پارگی محافظت می کند. این تضمین می کند که لباس ها برای مدت طولانی در زمانی که پوشیده نمی شوند به خوبی محافظت می شوند. به علاوه، این یک راه آسان برای اضافه کردن عطر به لباس‌هاست. انتخاب رایحه در نرم کننده کاملاً به ترجیحات کاربران بستگی دارد. کارایی نرم کننده بسته به کیفیت و نوع آن متفاوت است.

در حالی که استفاده از نرم کننده پارچه به طور کلی ایده خوبی است، چند نوع پارچه وجود دارد که نباید استفاده شود. پارچه های مورد استفاده در لباس های ورزشی خاصیت جذب رطوبت دارند. به سرعت عرق را به لایه بیرونی منتقل می کند تا به خشک شدن سریعتر آن کمک کند و از اشباع شدن عرق جلوگیری کند. با استفاده از نرم کننده، منافذ پارچه ممکن است مسدود شود و خواص فتیله ای پارچه ممکن است بدتر شود.

نرم کننده پارچه همچنین برای کاهش اثربخشی مواد مقاوم در برابر آب و به ویژه جذب حوله های ساخته شده از میکروفایبر یا پارچه تری شناخته شده است. با استفاده از نرم کننده در زمان کار با ماشین لباسشویی، ممکن است متوجه شوید که حوله ها پس از چند بار شستشو خشک نمی شوند. به همین دلیل هنگام شستن حوله نباید از نرم کننده استفاده کنید.

 

Suggestions for Very Dirty Laundry |پیشنهاداتی برای لباسشویی بسیار کثیف

کلید حذف موفقیت آمیز لکه، اقدام سریع است. به محض ظاهر شدن لکه ها، لازم است لباس را با آب سرد بشویید یا خیس کنید، از لکه بر استفاده کنید و سپس آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. اگر لکه هنوز وجود دارد، مهم است که هرگز لباس را در خشک کن نگذارید. استفاده از لکه بر و شستشوی مجدد ضروری است. باید اطمینان حاصل شود که برای هر نوع لکه از روش صحیح حذف لکه استفاده می شود.

هنگام از بین بردن لکه ها باید سریع عمل کرد. اما برای از بین بردن برخی از لکه ها باید صبر کرد تا لکه خشک شود. برای مثال در مورد لکه گل، تلاش برای پاک کردن گل قبل از خشک شدن باعث می شود که لکه روی پارچه بنشیند و عمیق شود. مرطوب کردن لباس‌های خیلی کثیف قبل از قرار دادن آنها در دستگاه، بسته به لکه، تمیز کردن لباس‌ها و پاک کردن لکه‌ها را آسان‌تر می‌کند.

لازم است دستورالعمل های مربوط به تمام محصولات لکه بر استفاده شده را دنبال کنید. از آنجایی که محصولات به این شکل طراحی شده اند، پیروی از دستورالعمل های لباس های لکه دار بسیار مهم است. هنگام استفاده از روش حذف لکه، منطقی است که آن را در یک درز پنهان یا سایر نقاط نامحسوس آزمایش کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندارد. مخلوط کردن مواد شیمیایی مختلف که ممکن است در محصولات مختلف لکه‌بر وجود داشته باشد می‌تواند باعث ایجاد بوی بد و عواقب روی لباس شود. مهم است که به یاد داشته باشید که پس از استفاده از محصولات لکه بری، لباس های درمان شده را به طور کامل بشویید. به این ترتیب هم بقایای محصول و هم بقایای لکه تمیز می شوند.

هنگامی که سفیدها شروع به خاکستری یا زرد شدن می کنند، ممکن است به دلیل استفاده از دمای آب بسیار پایین باشد. پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی و جمع شدن لباس های بسیار کثیف می تواند باعث جمع شدن کثیفی روی لباس ها و کدر شدن آن شود. در مواردی که به دلیل اختلاط لباس‌ها رنگ‌آمیزی ایجاد می‌شود، لازم است از برنامه‌های شستشوی طولانی برای ترمیم لباس‌ها استفاده شود. استفاده از مواد شوینده خوب در حین شستشو هنگام کار با ماشین لباسشویی ، نتیجه را تضمین می کند. این روش حذف رنگ هایی که به لباس های سفید منتقل می شوند را آسان تر می کند. شستن سفیده ها در دمای 60 درجه، ضدعفونی و تمیز کردن آن را آسان تر می کند. برای لباس های رنگی باید 30 یا 40 درجه ترجیح داده شود. دمای بالا ممکن است باعث مخلوط شدن رنگ شود. استفاده از مواد شوینده مخصوص افراد سیاه پوست هنگام شستن لباس های مشکی بسیار مهم است. شوینده های مخصوص رنگ مشکی از از بین رفتن و محو شدن رنگ جلوگیری می کند. مخصوصاً محصولات چاپ شده و شلوار جین باید با چرخاندن آنها به بیرون شسته شوند. بنابراین، پاک شدن چاپ و از بین رفتن رنگ رخ نمی دهد. پژمرده شدن لباس ها می تواند باعث فرسودگی آنها شود. با چرخاندن لباس های تیره رنگ قبل از شستن می توان از ساییدگی و پارگی سطوح پارچه جلوگیری کرد.

تعمیر لوازم خانگی در تهران با پیکو الکترونیک

ماشین لباسشویی زندگی همه ما را متحول  کرده است و اکثر مردم نمی‌توانند روزی را بدون آن تصور کنند. مانند همه لوازم برقی دیگر، ماشین‌های لباسشویی هم ممکن است دچار مشکل یا خرابی شوند.

تعمیرکاران باتجربه و مجرب مرکز تعمیر لباسشویی در تهران پیکو الکترونیک هر یک برای تعمیر برندهای مختلف ماشین لباسشویی ( تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ،تعمیر لباسشویی بوش  و…آماده هستند.

برای تعمیرات لباسشویی در منزل (بدون نیاز به جابه‌جایی) همین حالا با ما تماس بگیرید.

ما از شما دعوت می کنیم ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، جایی که به صورت دوره ای، پست های مربوط به تعمیر و نگهداری و تعمیر لوازم خانگی را آپلود می کنیم. نگهداری صحیح از دستگاه های شما می تواند از بسیاری از خرابی ها جلوگیری کند.