علت جرقه زدن مایکروفر و راه حل

جرقه زدن مایکروفر

جرقه زدن مایکروفر | چرا جرقه در مایکروویو شما وجود دارد؟

استفاده از مایکروویو یک وسیله آسان مدرن است که بیشتر مردم از آن برای گرم کردن یا طبخ غذاهای خاص استفاده می کنند. اما، اگر تا به حال جرقه هایی را در مایکروویو خود تجربه کرده اید که چیزی را برای پختن قرار می دهید، پس می دانید که چقدر می تواند ترسناک باشد. شما اغلب تعجب می کنید که چرا جرقه در مایکروویو شما وجود دارد.

جرقه های داخل مایکروویو شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله قرار گرفتن فلز در داخل دستگاه، کثیفی روی پوشش موجبر، مواد غذایی با مواد خاص و قطعات معیوب. قرار دادن فلز در داخل مایکروویو رایج ترین دلیل برای ایجاد جرقه است، زیرا فلز باعث می شود الکترون ها به سرعت حرکت کنند و باعث جرقه زدن این ذرات باردار می شود.

حل این مشکلات رایج اغلب دلیل جرقه ها و نحوه رفع آنها و جلوگیری از تکرار مجدد آنها را فراهم می کند. راه حل هر یک از این دلایل متفاوت است و ما به شما نشان خواهیم داد که چه کاری انجام دهید.

برای اینکه بدانید چه چیزی می تواند باعث جرقه زدن مایکروویو شود، برای جلوگیری از آن چه کاری می توانید انجام دهید و اینکه آیا جرقه برای شما یا مایکروویو شما خطرناک است، ادامه مطلب را بخوانید.

چه موادی باعث ایجاد جرقه در مایکروویو می شوند؟

وقتی صحبت از وسایلی می شود که می توان آنها را در مایکروویو قرار داد، درک این نکته مهم است که همه مواد در مایکروویو ایمن نیستند.

این به این دلیل است که برخی از آن ها از موادی تشکیل شده اند که وقتی با امواج الکترومغناطیسی ساطع شده توسط مایکروویو مخلوط می شوند، می توانند جرقه ایجاد کنند.

در اینجا برخی از مواد شناخته شده برای ایجاد جرقه در مایکروویو آورده شده است:

ظروف فلزی: اگر هنگام مایکروویو یک ظروف فلزی را در فنجان یا بشقاب بگذارید، جرقه ها به پرواز در می آیند. این به این دلیل است که امواج فلزی و الکترومغناطیسی با یکدیگر تداخل پیدا می کنند و باعث ایجاد پالس الکتریکی بین آنها می شوند.

ظروف فلزی: حتی کوچکترین مقدار فلز روی ظروف می تواند باعث ایجاد جرقه در مایکروویو شود. مهم است که به مواد ظروف خود توجه کنید و اینکه آیا آنها به طور خاص می گویند که در مایکروویو ایمن هستند یا خیر.

فویل آلومینیومی: یک وسیله معمولی خانگی که برای بسته بندی باقیمانده غذا استفاده می شود وقتی در مایکروویو قرار می گیرد می تواند خطرناک باشد. این به این دلیل است که فویل آلومینیوم از فلز ساخته شده است، حتی اگر کاغذ نازک باشد. ضروری است که فویل آلومینیومی را قبل از قرار دادن در مایکروویو از باقی مانده ها جدا کنید.

پشم استیل: این یک مورد بسیار محبوب است که در داخل و اطراف آشپزخانه برای تمیز کردن وسایلی که به سختی تمیز می شوند استفاده می شود. اگرچه اگر در حال تمیز کردن تابه و سایر وسایل هستید، استفاده از پشم فولادی مشکلی ندارد، اما نباید از آن برای تمیز کردن مایکروویو استفاده کرد. این به این دلیل است که پشم فولادی می تواند بشکند و در شکاف های کوچک دستگاه گیر کند و دفعه بعد که از آن استفاده می کنید باعث ایجاد جرقه شود.

برخی از میوه ها و سبزیجات: برخی از میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد معدنی مختلف هستند که می توانند جرقه ای در مایکروویو ایجاد کنند. البته این بستگی به نحوه رشد محصول و نوع خاکی دارد که در آن رشد کرده است. علاوه بر این، میوه هایی مانند انگور می توانند نه تنها جرقه ایجاد کنند، بلکه به دلیل محتوای بالای آب خود باعث ایجاد گلوله پلاسما نیز می شوند.

 

بیشتر مطالعه کنید : 12 دروغ و حقیقت در مورد استفاده از مایکروویو

آیا استفاده از مایکروویو با جرقه بی خطر است؟

بسته به دلیلی که مایکروویو شما جرقه می‌زند، می‌تواند تهدیدی برای شما یا خود دستگاه باشد. بنابراین، استفاده از مایکروویو که جرقه زده است تا زمانی که علت آن را مشخص نکرده اید، توصیه نمی شود.

در بیشتر موارد، جرقه های مایکروویو به دلیل چیزی ایجاد می شود که می تواند به سرعت برطرف شود، مانند ماده ای که نباید در دستگاه باشد.

ممکن است به طور تصادفی یک ظرف فلزی را در مایکروویو رها کرده باشید که باعث ایجاد جرقه شده است. در این شرایط، ادامه استفاده از آن پس از برداشتن ظرف کاملاً ایمن است.

شاید مایکروویو جرقه می‌زند زیرا ظرفی که استفاده می‌کنید مقداری فلز دارد که مشکل را ایجاد می‌کند.

می توانید سعی کنید صفحه را بردارید و صفحه دیگری را در آن قرار دهید تا ببینید آیا علت آن است یا خیر. اگر چنین است، باید بتوانید بدون مشکل از دستگاه استفاده کنید.

پس از بررسی مایکروویو، اگر هیچ چیز واضحی باعث سوزش آن نشده باشد، استفاده از آن بی خطر نیست. در نتیجه، باید مایکروویو را تا زمانی که علت آن را مشخص کنید یا به متخصصان بازرسی کنید، از برق بکشید.

چرا مایکروویو من جرقه می زند اگر فلز داخل آن نباشد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا مایکروویو شما ممکن است بدون وجود فلز در داخل جرقه بزند. برخی از آنها آسیب به قطعات مایکروویو، مانند پوشش موجبر یا دیود معیوب است.

پانل مایکروویو شما را موجبر می نامند. این قسمت از دستگاه محل عبور امواج الکترومغناطیسی برای پختن غذای شماست. پوشش موجبر از لوازم الکترونیکی مایکروویو در برابر هرگونه ذرات غذا، بخار یا سایر زباله ها محافظت می کند.

هنگامی که پوشش موجبر به هر دلیلی شکسته شود، دیگر قطعات الکترونیکی محافظت نمی شوند. این می تواند باعث ایجاد ذرات غذا، بخار و سایر زباله ها در موجبر شود و در نهایت به قطعات الکترونیکی آسیب برساند و جرقه ایجاد کند.

علاوه بر این، اگر مایکروویو شما یک دیود معیوب داشته باشد، که معمولاً بدترین حالت ممکن است زیرا اغلب اتفاق نمی افتد، می تواند باعث ایجاد جرقه در دستگاه شما شود.

دیودها امواجی هستند که برای پختن غذا استفاده می شوند. در صورت شکستن، ممکن است جرقه هایی را مشاهده کنید و دستگاه به طور کامل خاموش شود.

در نهایت، اگر مایکروویو به طور تصادفی آن را در حالی که خالی است روشن کنید، می تواند جرقه بزند. از آنجایی که دستگاه با انرژی الکترومغناطیسی کار می کند، طوری طراحی شده است که از دستگاه به سمت غذا حرکت کند تا فرآیند پخت را آغاز کند.

هنگامی که آن خالی است، امواج از خود دستگاه منعکس شده و می توانند جرقه ایجاد کنند.

 

بیشتر مطالعه کنید : فرق توستر و مایکروفر از نظر کارایی و عملکرد چیست؟

چرا برخی غذاها باعث جرقه زدن مایکروفر می شوند؟

وقتی صحبت از جرقه زدن مایکروفر می شود، برخی از غذاها می توانند باعث این اتفاق شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که غذاها بیشتر بر پایه آب هستند یا به این دلیل که خاک حاوی مواد معدنی خاصی است که می تواند واکنشی با امواج الکترومغناطیسی مایکروویو ایجاد کند.

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که برخی از غذاها می توانند باعث جرقه زدن مایکروفر شوند، اما بسته به نوع غذا ممکن است اتفاق بیفتد. به خاطر داشته باشید که هرچه یک ماده غذایی حاوی آب بیشتری باشد، احتمال ایجاد جرقه در دستگاه بیشتر می شود.

این امر به ویژه در مورد میوه ها و سبزیجات صادق است. این به این دلیل است که برخی از میوه ها دارای محتوای آب بالاتری نسبت به سایرین هستند و می توانند به امواج الکترومغناطیسی ساطع شده در طول فرآیند پخت واکنش نشان دهند.

علاوه بر این، برخی از سبزیجات در هنگام پخت در مایکروویو می توانند جرقه بزنند که بیشتر به دلیل خاکی است که در آن رشد می کنند. این به این دلیل است که برخی مواد معدنی در خاک می توانند باعث جرقه زدن سبزیجات در مایکروویو شوند.

برای جلوگیری از جرقه در مایکروویو چه کار کنم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از جرقه زدن مایکروفر انجام دهید و آنها بسیار ساده هستند. بیشتر آنها چیزهایی هستند که باید به خاطر داشته باشید، مانند قرار ندادن فلز در دستگاه و اطمینان از اینکه برای تمیز کردن مرتب مایکروویو وقت می گذارید.

گاهی اوقات هنگام قرار دادن آن در مایکروویو آسان است که آن ظرف را در فنجان چای فراموش کنید. این معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که شما آنقدر مشغول انجام چند کار هستید که مرتکب اشتباه می شوید. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر مراقب نباشید، گاهی اوقات این اشتباهات کوچک می توانند به اشتباهات پرهزینه تبدیل شوند.

وقت گذاشتن برای اطمینان از اینکه ظرفی که در مایکروویو قرار می‌دهید دارای برچسب “مناسب در مایکروویو” است نیز می‌تواند از ایجاد جرقه در مایکروویو شما جلوگیری کند. این چیزی است که اغلب بدیهی تلقی می شود، اما می تواند در دراز مدت شما را از سردرد نجات دهد.

علاوه بر این، تمیز نگه داشتن منظم مایکروویو می تواند از ورود ذرات غذا به قسمت هایی از دستگاه جلوگیری کند که نباید باشد. این می تواند مایکروویو شما را برای مدت طولانی به درستی کار کند.

هنگام تمیز کردن مایکروویو، مهم است که به چیزی که تمیز می کنید نیز توجه کنید. محصولات تمیز کننده فلزی مانند پشم فولادی را هرگز نباید در اجاق مایکروویو استفاده کنید، زیرا ممکن است برخی از آنها پاره شده و باقی بمانند.

آیا جرقه زدن مایکروفر می تواند به آن آسیب برساند؟

جرقه زدن مایکروفر ممکن است تهدیدی فوری برای شخص شما نباشد، با این حال، می توانند اثرات ماندگاری بر خود دستگاه داشته باشند. این به این دلیل است که جرقه ها می توانند به بخش های عملکردی مایکروویو مانند پوشش موجبر و دیودها آسیب بزنند.

هنگامی که جرقه هایی در مایکروویو وجود دارد، تمایل دارند از جسمی که باعث ایجاد جرقه در مایکروویو شده است به سمت خود دستگاه منعکس شوند.

اگر این اتفاق بیفتد، پوشش موجبر ممکن است برای همیشه آسیب ببیند و جرقه های بیشتری ایجاد کند و در نهایت باعث از کار افتادن مایکروویو شود.

علاوه بر این، اگر پوشش موجبر آسیب دیده باشد، جرقه ها می توانند از طریق موجبر عبور کرده و به دیودها برسند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مایکروویو می تواند غیر قابل تعمیر آسیب ببیند.

پیکو الکترونیک نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در تهران و البرز

ما با داشتن کارشناسان دوره دیده و مجرب یکی از معتبرترین مراکز تعمیرات لوازم برقی و تعمیر مایکروویو در منزل هستیم. برای تعمیر انواع مایکروویو فقط کافی است با ما تماس بگیرید و مدل و مارک مایکروویو خود را به ما بدهید.