نمایشگر OLED و QLED، و 8 تفاوت در این نمایشگرهای فوق‌العاده‌ی تلویزیون‌های هوشمند

نمایشگر OLED و QLED

نمایشگر OLED و QLED از جمله برترین فناوری‌های به کار رفته در تلویزیون‌های هوشمند هستند. شاید بتوان گفت که در نگاه اول، مهم‌ترین بخش یک تلویزیون، صفحه نمایش آن است. بنابراین دانستن اطلاعات درباره‌ی فناوری و تکنولوژی به کار رفته در انواع نمایشگر OLED و QLED می‌تواند در انتخاب گزینه بسیار مؤثر باشد. تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی و سامسونگ، برای ساخت صفحه نمایش خود از انواع پنل نمایشگر OLED و QLED استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با این پنل‌های نمایشگر، صحبت کنیم. هم‌چنین انواع نمایشگر OLED و QLED را مورد مقایسه قرار داده و مزایا و معایب هر یک را بر شمرده‌ایم.

سرویس تعمیرات پیکوالکترونیک، برای تمام برندهای تلویزیونی فعال است. تعمیر تلویزیون در پیکوالکترونیک برای برندهای سامسونگ، ال جی، سونی و انواع تلویزیون‌های قدیمی انجام می‌پذیرد. در صورت خرابی تلویزیون شما و نیاز به تعمیرات، شما می‌توانید از متخصصین ماهر پیکوالکترونیک کمک بگیرید. تمام متخصصین این مجموعه آموزش دیده و کاملاً حرفه‌ای هستند. سفارش تعمیرات تلویزیون شما در پیکوالکترونیک در کم‌ترین زمان ممکن، با شفاف‌ترین هزینه‌ها و به بهترین کیفیت انجام می‌شود. خدمات تعمیر تلویزیون پیکوالکترونیک در در تمام مناطق تهران اعم از چهاردانگه، تهرانسر و یافت آباد، در منزل شما و بدون نیاز به حمل صورت می‌گیرد. شما می‌توانید سفارش تعمیر تلویزیون در محل را برای شهرهای البرز، رباط کریم، شهریار، بهارستان، پرند و اسلامشهر به متخصصین پیکوالکترونیک ارجاع دهید.

درخواست تعمیر تعمیر تلویزیون

QLED سامسونگ

QLED سامسونگ
تصویر نمایشگر QLED سامسونگ

فناوری QLED توسط برند سامسونگ معرفی و ایجاد شد. در حال حاضر نیز برند سامسونگ، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی این فناوری، شناخته می‌شود. تلویزیون‌هایی که از این فناوری در نمایشگرهای خود استفاده می‌کنند، قیمت بالاتری نسبت به تلویزیون‌های LED خواهند داشت. این امر در خصوص کیفیت بالاتر آن، کاملاً قابل توجیه خواهد بود.

فناوری QLED، منجر می‌شود تا تعداد رنگ‌های قابل نمایش بر روی نمایشگر، تعیین شود. پنل‌های که از فناوری QLED استفاده می‌کنند، قادرند تا تعداد رنگ‌های بیش‌تری را به نسبت پنل‌های معمولی، نمایش دهند.

قابلیت دیگری که در پنل‌های QLED وجود دارد، حجیم نشان داده شدن رنگ‌ها است. به این صورت که رنگ در روشنایی زیادی تولید می‌شود. این روشنایی زیاد، سبب می‌شود تا نور صفحه بیش‌تر باشد.

OLED ال‌جی

OLED ال‌جی
تصویر نمایشگر OLED ال‌جی

فناوری OLED، گران‌ترین و بهترین تکنولوژی ساخت نمایشگر در تلویزیون‌های هوشمند محسوب می‌شود. برند ال‌جی در تولید محصولات تلویزیون‌های هوشمند خود از این فناوری استفاده می‌کند. کیفیت رنگی که در نمایشگرهای OLED دیده می‌شود بسیار بالاتر از انواع دیگر خواهد بود. به عنوان مثال برای نمایش رنگ مشکی، در فناوری OLED، پیکسل به حالت خاموش در می‌آید. این امر سبب می‌شود تا رنگ مشکی قابل مشاهده، عمق بی‌نهایتی داشته باشد. این در حالی است که برای ساخت رنگ مشکی در نمایشگر LED و QLED، پیکسل‌ها تلاش می‌کنند تا آن را بسازند.

به عنوان تنها عیب OLED، می‌توان به مشکل burn-in شدن آن اشاره کرد. البته پیدایش این مشکل در نمایشگر تلویزیون بسته به شدت و میزان استفاده از آن خواهد داشت. در این مشکل، بخش‌هایی از تصویر در نمایشگر به صورت سایه انداخته شده، دیده می‌شود. این مسأله می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

مقایسه‌ی پنل‌های نمایشگر OLED و QLED

نمایشگر OLED و QLED
مقایسه‌ی نمایشگر OLED و QLED

در ادامه یک سری معیار مهم تعیین کرده‌ایم. این معیارها را در دو تکنولوژی نمایشگر OLED و QLED، بررسی کرده‌ایم. شما به آسانی می‌توانید گزینه‌ی بهتر برای هر مورد را بیابید.

از نظر کیفیت رنگ مشکی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، رنگ مشکی تولید شده در پنل‌های OLED عمق بی‌نهایت دارد. بنابراین در این خصوص، پنل OLED برنده خواهد بود. این امر به علات خاموش شدن پیکسل‌ها برای نمایش رنگ سیاه اتفاق می‌افتد. همان‌طور که بیان کرده بودیم، در انواع نمایشگر LED و QLED، برای نمایش رنگ سیاه، می‌بایست پیکسل‌ها از ترکیب رنگ‌های دیگر، این رنگ را به وجود آورند.

مقایسه‌ی نمایشگر QLED و OLED از نظر کیفیت رنگ خاکستری

نمایش رنگ خاکستری در پنل OLED بسیار دقیق‌تر خواهد بود. ناگفته نماند که پنل‌های LED و QLED، برای نمایش خاکستری در میان صفحه و کناره‌ی آن، عملکرد متفاوتی خواهند داشت.

از نظر بیش‌ترین میزان روشنایی

نمایشگر LED و QLED برای روشنایی، از یک تکنیک و فناوری استفاده می‌کنند. لذا برای این‌که بتوانیم در این خصوص مقایسه و نظردهی کنیم، می‌بایست این امر را برای برندها و محصولات معینی انجام دهیم. اما در حالت کلی، روشنایی و نوری که در پنل‌های LED و QLED تولید می‌شود، بسیار بالاتر از نور پنل‌های OLED است.

مقایسه‌ی نمایشگر QLED و OLED از نظر گستره و میزان رنگ‌های قابل نمایش

در خصوص حجم رنگ‌های قابل نمایش، بهترین عملکرد از QLED مشاهده می‌شود. رتبه‌ی بعدی به LED و سپس به OLED خواهد رسید. باید گفت که پنل‌های OLED، در نمایش رنگ‌های روشن، قادر نیستند تا حجم رنگ را نشان دهند. 

از نظر زاویه‌ی دید

تغییر در زاویه‌ی دید پنل‌های OLED، به دلیل فعالیت مجزای هر پیکسل، باعث افت کیفیت تصویر نمی‌شود. تلویزیون‌های LED و QLED اگر از نوع VA ساخته شده باشند، تصویر تیره‌تری از زاویه‌ی دید کناره، خواهند داشت. البته در میان این دو مدل پنل، باز کیفیت تصویر در زاویه دیدهای مختلف در پنل QLED به نسبت LED، بالاتر خواهد بود.

مقایسه‌ی نمایشگر QLED و OLED از نظر بهترین حفظ تصویر

منظورمان از حفظ تصویر، این است که اگر برای مدت زمانی، تصویر تلویزیون را تغییر ندهیم، رفتار نمایشگر چه خواهد بود. در این حالت بیش‌ترین مشکل سایه افتادن تصویر قبلی در پنل‌های OLED به رؤیت می‌رسد. اگر این کار، بارها تکرار پیدا کند؛ صفحه نمایش خراب خواهد شد. ناگفته نماند که چنین مشکلی در پنل‌های LED و QLED به مراتب کم‌تر دیده می‌شود.

از نظر سرعت تغییر تصویر

سرعت تغییر تصویر یا موشن بلور، به زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا تلویزیون از نمایش یک رنگ، به نمایش رنگ دیگر بپردازد. هرچقدر که این عمل، کندتر انجام شود، تصویر تلویزیون، تارتر خواهد شد. و اگر تلویزیون سریع‌تر به تغییر رنگ بپردازد، شما تارشدگی کم‌تری را مشاهده خواهید کرد.

در خصوص قیاس پنل‌های نمایشگر مختلف از نظر سرعت تغییر تصویر، LED در پایین‌ترین رتبه قرار می‌گیرد. این نوع از پنل‌ها، در حدود ۴ میلی ثانیه زمان نیاز دارند تا رنگ جابه‌جا شود.

در رتبه‌ی بعدی پنل‌های نمایشگر QLED، قرار می‌گیرند. برای این پنل‌ها، این عدد نسبت به پنل‌های LED، بهبود پیدا کرده است. تلویزیون‌های QLED، برای تغییر بین رنگ‌ها، به ۳.۵ میلی ثانیه زمان نیاز خواهند داشت.

جالب است بدانید که رفتار تلویزیون‌هایی که با نمایشگر OLED ساخته شده‌اند، بسیار متفاوت خواهد بود. این فناوری، اجازه می‌دهد تا رنگ‌ها در حدود ۰.۲ میلی ثانیه، قابلیت جابه‌جایی داشته باشند. این عدد سبب می‌شود تا تقریبا هیچ تار شدگی تصویری را در این پنل‌ها نبینید.

مقایسه‌ی نمایشگر QLED و OLED از نظر قیمت پنل

اگر بحث قیمت و بودجه‌ی مالی برایتان مطرح می‌شود، باید قید تلویزیون‌های OLED را بزنید. ارزان‌ترین نمایشگرهای تلویزیون هوشمند در پنل‌های LED و سپس QLED دیده می‌شود.

آن‌چه که در این مقاله خواندید، جهت آشنایی بیش‌تر شما با نمایشگر OLED و QLED و مقایسه‌ی این دو با هم بود. البته ما با معرفی رفتارهای هر یک از این پنل‌ها در معیارهای مختلف، قیاس آن را به خواننده واگذار کرده‌ایم. توجه داشته باشید که برند ال‌جی، تلویزیون‌های خود را با پنل‌های OLED مجهز کرده است. این امر البته سبب کیفیت و افزایش هزینه در تولیدات این برند شده است. برند سامسونگ نیز برای پنل‌های نمایشگر در محصولات تلویزیون‌های هوشمند خود از فناوری QLED در ساخت پنل‌های صفحه نمایش استفاده کرده است. از این‌رو، برند سامسونگ توانسته است تا محصولات اقتصادی‌تر و با قیمت مناسب‌تری را روانه‌ی بازار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *