با انواع کابل تلویزیون و کاربردهای آن آشنا شوید

انواع کابل تلویزیون

انواع کابل تلویزیون: کدام یک را بخریم؟

آیا هنگام خرید تلویزیون جدید همیشه به این فکر می کنید که برای کارکرد تلویزیون به کدام کابل ها نیاز است؟ در مقاله پیدا کنید که آنها چه هستند!

وقتی تلویزیون جدیدی می خریم و مجبوریم آن را در خانه نصب کنیم، اولین شکی که به ذهن همه می رسد این است: «اما برای نصب به کدام کابل ها نیاز است؟». برای جلوگیری از خرج کردن پول زیاد برای کابل‌های اشتباه یا کابل‌هایی که می‌توانید بدون آن‌ها کار کنید، در اینجا راهنمای شما در پیکوالکترونیک است.

ما سعی خواهیم کرد با یک راهنمای خرید ساده و مختصر بفهمیم کدام کابل برای تلویزیون ضروری است.

اولین تفاوت اساسی: کابل برق یکپارچه یا خارجی
کابل کواکسیال برای اتصال دیش یا آنتن
کابل HDMI برای اتصال صدا و تصویر
سایر کابل های جانبی

اولین تفاوت اساسی: کابل برق یکپارچه یا خارجی

اولین کابلی که همه هنگام برخورد با یک دستگاه تکنولوژیکی به آن فکر می کنند، سیم برق است. کابل برق که برای عملکرد تلویزیون ضروری است، کابلی است که دستگاه – در این مورد تلویزیون ما – و سوکت را به هم وصل می کند تا دستگاه را تغذیه و کار کند.

در مورد تلویزیون، بسته به مدل خریداری شده، می توانیم سیم برق یکپارچه یا سیم برق خارجی داشته باشیم. سیم برق داخلی به طور دائم به تلویزیون متصل است و مستقیماً با تلویزیون فروخته می شود. برای کار با دستگاه کافی است دوشاخه را به جریان برق وصل کنید.

سیم برق خارجی مستقیماً به تلویزیون متصل نیست. بنابراین، – برای اینکه دستگاه کار کند – ابتدا باید به خود دستگاه و سپس به جریان متصل شود. به طور کلی همراه با تلویزیون فروخته می شود، اما اگر پیش بینی نشده باشد، 2 نوع در بازار وجود دارد: نوع C7 یا نوع C13. این تفاوت به وضوح با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است: شما از شکل کانکتور متوجه خواهید شد که در زمان خرید کدام اتصال برای تلویزیون شما مناسب است.

از نظر راحتی، کابل برق یکپارچه مطمئناً کاربردی تر است، اما – در صورت شکستن – نمی توان آن را به سادگی تعویض کرد، همانطور که در مورد کابل برق خارجی وجود دارد. کابل برق یکپارچه باید با دستان متخصص یک تکنسین متخصص تعویض شود.

 

بیشتر مطالعه کنید : چگونه کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنیم؟

کابل کواکسیال برای اتصال دیش یا آنتن

پس از سیم برق، دومین کابل مورد نیاز برای عملکرد تلویزیون و انتقال برنامه های تلویزیونی، کابل کواکسیال است. به لطف این کابل، تلویزیون ما می تواند به آنتن یا بشقاب ماهواره متصل شود تا هر سیگنالی را از کانال های دیجیتال زمینی یا ماهواره ای نمایش دهد.

انتخاب کابل کواکسیال از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، به یاد داشته باشید که از طریق این کابل (که به طور نامناسب “کابل آنتن” نیز نامیده می شود) است که – در صورت برخورد صاعقه به آنتن یا ظرف در هنگام طوفان – خود رعد و برق به تلویزیون آسیب می رساند. به همین دلیل، کابل های کواکسیال دارای “ظرفیت محافظ” هستند که با حروف A++، A+، A، B توضیح داده شده است. کابل کواکسیال با محافظ B، کابل استاندارد، از رایج ترین کابل های موجود در بازار و همچنین ارزان ترین است. اگر در منطقه ای با آلودگی الکترومغناطیسی بالا زندگی می کنید، ممکن است لازم باشد یک کابل کواکسیال با محافظ بالاتر نصب کنید که با پوششی که قادر به مقاومت در برابر شعله در هنگام آتش سوزی است محافظت شود.

همچنین: هرچه کیفیت کابل کواکسیال بالاتر باشد، کیفیت سیگنال شما بالاتر است.

 

بیشتر مطالعه کنید : مخفی کردن سیم های پشت تلویزیون با چند ایده جالب

کابل HDMI برای اتصال صدا و تصویر

اگر کابل برق و کابل کواکسیال برای عملکرد اصلی تلویزیون ضروری هستند، کابل HDMI چنین نیست، اما عملکردهای اضافی و مهمی را به همراه دارد که به لطف آن می توانید از تلویزیون خود نهایت استفاده را ببرید.

کابل HDMI به تلویزیون برای انتقال سیگنال صوتی و سیگنال تصویری از دستگاهی استفاده می شود که برای نمایش سیگنال خود به صفحه نمایش نیاز دارد. ما در مورد کنسول های بازی ویدیویی، گوشی های هوشمند، رایانه ها، دوربین ها و دوربین های ویدیویی نسل جدید صحبت می کنیم.

انواع مختلفی از کابل های HDMI در بازار وجود دارد که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

کابل استاندارد HDMI (HDMI 1.2) یک نسخه نسبتا قدیمی است و می تواند تا وضوح تصویر Full HD (یعنی 1920 x 1080) را پشتیبانی کند. بنابراین برای دستگاه های 4K یا بالاتر توصیه نمی شود.
از طرف دیگر کابل HDMI با سرعت بالا به شما امکان می دهد سیگنال ویدیویی را با حداکثر وضوح 4K حمل کنید.
کابل های HDMI 1 بهترین کابل های موجود در بازار هستند و انتقال سیگنال را با وضوح تا 10K تضمین می کنند.
کابل HDMI نیز بسته به ویژگی های آن می تواند کانکتورهای مختلفی داشته باشد:

رابط نوع A: برای اتصال کنسول های بازی یا رایانه های رومیزی معمولی استفاده می شود
رابط نوع B: ساخته شده برای وضوح بسیار بالا
کانکتور Type-C: در دستگاه هایی که فضای کمی در دسترس دارند استفاده می شود
کانکتور نوع D یا Micro HDMI: این کوچکترین کانکتور است و عمدتاً در چند گوشی هوشمند جدید مجهز به ورودی HDMI وجود دارد.

سایر کابل های جانبی
کابل های دیگری که ممکن است برای استفاده از تلویزیون شما با حداکثر کارایی مفید باشد عبارتند از:

کابل VGA: وظیفه اصلی آن انتقال اطلاعات بصری مختلف از یک دستگاه (معمولاً یک رایانه) به تلویزیون ما است. کابلی با ظرفیت حمل پایین از نظر کیفیت به همین دلیل به راحتی با کابل HDMI قابل تعویض است.
کابل DisplayPort: بیش از همه برای استفاده از صفحه نمایش تلویزیون به عنوان صفحه نمایش بازی های ویدیویی با رایانه شخصی استفاده می شود. در واقع، این کابل عمدتاً در رایانه های شخصی با کارت های گرافیکی پیشرفته استفاده می شود، در حالی که به ندرت در دستگاه های دیگر یافت می شود.

سوالات متداول:

چگونه تلویزیون کابلی را انتخاب کنیم؟

کابل تلویزیون باید با توجه به نیازهای شخصی انتخاب شود. همیشه کابل های باکیفیت انتخاب کنید تا از آسیب رساندن کابل های بی کیفیت به عملکرد تلویزیون خود جلوگیری کنید.

برای تلویزیون هوشمند به چه کابلی نیاز دارید؟

کابل های اصلی تلویزیون هوشمند کابل برق و کابل اترنت هستند که عملکرد آنها اغلب توسط کابل HDMI جذب می شود.

چگونه کابل های تلویزیون را وصل کنیم؟

کابل های تلویزیون باید طبق دستورالعمل های دفترچه تلویزیون از دستگاه به برق و بین دستگاه ها وصل شوند. دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده را به شدت دنبال کنید تا از اشتباه و آسیب ناخواسته به پین ​​پیستون جلوگیری کنید.