نحوه نگهداری و تعویض لاستیک ماشین لباسشویی

تعویض لاستیک ماشین لباسشویی

انجام مراقبت، تمیز کردن یا تعویض لاستیک ماشین لباسشویی در این وسیله برای خانه ما ضروری است. اگر توانایی شستشوی آن نبود، شستن روزانه لباس ها به این راحتی نبود.

بنابراین مراقبت از تمام اجزای تشکیل دهنده ماشین لباسشویی بسیار مهم است. و یکی از کمتر شناخته شده و فراموش شده لاستیک است که قطعه ای است که وظیفه آب بندی درب ماشین لباسشویی و جلوگیری از نشت آب به بیرون در هنگام انجام چرخه شستشو را بر عهده دارد. بنابراین مهم است که برای عملکرد و نگهداری صحیح ماشین لباسشویی همیشه در شرایط عالی باشد.

لاستیک ماشین لباسشویی چیست؟

لاستیک ماشین لباسشویی قطعه ای است که می توانیم بین درب ماشین لباسشویی و داخل آن پیدا کنیم. معمولاً به رنگ خاکستری، بیضی شکل و متناسب با شکل دهانه ماشین لباسشویی است. عملکرد اصلی آن ایجاد مهر و موم محکم بر روی درب ماشین لباسشویی برای جلوگیری از نشت آب در طول چرخه شستشو است.

چرا لاستیک ماشین لباسشویی خراب می شود؟

این لاستیک یکی از عناصری است که در طول زمان می تواند بیشترین فرسودگی را داشته باشد. این امر به دلیل موقعیت مکانی و دفعات استفاده آن است زیرا با قرار گرفتن در دهانه دستگاه، هر بار که درب بسته یا باز می شود، لاستیک دچار سایش می شود که با گذشت زمان متوجه آن خواهیم شد.

شایع ترین عواقب در هنگام بروز مشکل در لاستیک ماشین لباسشویی این است که نشتی آب کمی دارد یا درب به درستی بسته نمی شود. به همین ترتیب، ممکن است بتوانیم آسیب را با چشم غیرمسلح به شکل شکستگی های کوچک، ترک ها یا آثار ساییدگی ببینیم.

نکاتی برای مراقبت از لاستیک ماشین لباسشویی

لاستیک ماشین لباسشویی وظیفه خروج دستگاه به بیرون را بر عهده دارد. در طول چرخه های شستشو، معمولا آب و صابون در حفره لاستیک ذخیره می شود. این امر باعث تکثیر کپک ها و قارچ ها می شود و با گذشت زمان حتی بوی بدی ظاهر می شود که می تواند در لباس ها نفوذ کند.

اگر لاستیک کثیف، آسیب دیده یا شکسته است، نیازی به خرید ماشین لباسشویی دیگری نیست، فقط قطعه را به درستی تمیز کنید یا در صورت آسیب دیدگی آن را تعویض کنید.

 

بیشتر مطالعه کنید :  دلایل قطع برق ماشین لباسشویی

 

نحوه تمیز کردن لاستیک در ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن مناسب لاستیک، لازم است عناصر زیر را داشته باشید:

یک پارچه یا پارچه برای تمیز کردن کثیفی.
دستکش لاتکس برای اینکه پوست با محصولات پاک کننده آسیب نبیند.
محصولات پاک کننده مانند سفید کننده یا آمونیاک برای از بین بردن لکه های قالب و بو.
آب را با سفید کننده مخلوط کنید و بتوانید به طور موثر تمیز کنید.

مراحلی که برای انجام پاکسازی باید انجام شود عبارتند از:

  1. ماشین لباسشویی را کاملا خاموش کنید و بررسی کنید که هیچ لباسی داخل درام نباشد. چه جوراب، لباس زیر، جوراب ساق بلند یا لباس کودک، که معمولاً به دلیل اندازه کوچکشان فراموش می شوند.
  2. برای برداشتن لاستیک، محکم به سمت بالا می کشیم (در صورت امکان بدون آسیب رساندن به آن).
  3. در یک سطل سفید کننده یا آمونیاک را با آب مخلوط می کنیم و پارچه ای را با محلول خیس می کنیم.
  4. مورد بعدی این است که روی سطح لاستیک مالیده تا لکه های کثیفی از بین برود تا زمانی که بتوانیم آنها را پاک کنیم. همچنین باید این مرحله را در قسمتی از ماشین لباسشویی که از لاستیک محافظت می کند انجام دهیم.
  5. پس از این، از آب تمیز برای تمیز کردن باقیمانده محصولات تمیز کننده استفاده می کنیم و با یک پارچه تمیز و خشک خشک می کنیم.

چگونه باید از لاستیک مراقبت کنیم؟
شکی نیست که مراقبت از ماشین لباسشویی عمر مفید آن را افزایش می دهد، به همین دلیل تمیز نگه داشتن قطعات دستگاه مهم است. انجام تعمیر و نگهداری هر از گاهی به جلوگیری از خرابی و آسیب کمک می کند.

برای اطمینان از بهینه بودن وضعیت لاستیک، باید بعد از هر بار شستشو، رطوبت را از بین ببریم، و آن را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنیم. این کار از ظاهر شدن کپک یا قارچ بر روی لاستیک دستگاه جلوگیری می کند و آن را در شرایط خوبی نگه می دارد.

 

بیشتر مطالعه کنید : علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی و نحوه رفع ایراد

 

برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کپک و بوی بد در لاستیک، توصیه می شود نکاتی را در حین شستشو رعایت کنید:

  • حداقل یک بار در ماه یک شستشوی نگهداری انجام دهید. می‌توانیم یک چرخه شستشو را بدون لباس‌های شسته‌شده اجرا کنیم، سرکه یا جوش شیرین را به کشو اضافه کنیم تا همه آثار کثیفی از بین برود.
  • هر از چند گاهی از برنامه های آب گرم استفاده کنید. استفاده از برنامه های آب سرد ظاهر کپک یا کپک را تشویق می کند.
  • بعد از هر بار شستشو، لباس های مرطوب را بیرون بیاورید تا این رطوبت جمع نشود. می توان آن را قبل از آویزان کردن در یک سطل خشک کرد.
    همیشه بعد از هر دوره شستشو درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا رطوبت از بین برود.
  • در صورت وجود آب، لاستیک را در ماشین لباسشویی خشک کنید. این از ظاهر شدن کپک جلوگیری می کند.
  • در صورت زیاد بودن مقدار مواد شوینده و نرم کننده پارچه، مقدار آن را کاهش دهید. استفاده بیش از حد توصیه شده یا لازم باعث می شود ماشین لباسشویی نتواند محصولات را به طور کامل خارج کند و در داخل آن گیر کند.

چرا لاستیک ماشین لباسشویی می شکند؟
مانند هر ماده دیگری، لاستیک به دلایل مختلفی ممکن است آسیب ببیند. معمولاً در اثر استفاده روزانه خراب می شود و همچنین می تواند تحت تأثیر مواد شیمیایی که بخشی از مواد شوینده مورد استفاده برای شستشوی لباس ها هستند، قرار گیرد.

علاوه بر این، قطعات فلزی لباس مانند زیپ، دکمه، سگک یا بند کفش (ضخیم) می تواند به فرسودگی این قسمت کمک کند. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود لباس‌ها را به بیرون برگردانید یا در وسایلی مانند کیسه‌های شستشو قرار دهید.

اگر مراقب نباشید، ممکن است لاستیک بشکند و در نتیجه به خود ماشین لباسشویی آسیب برساند. در این موارد بهتر است لاستیک را از قبل تعویض کنید و از بروز مشکلات جدی تر در عملکرد ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

 

نحوه تعویض مرحله به مرحله لاستیک ماشین لباسشویی

تعویض لاستیک فرآیند نسبتاً ساده ای است. برای انجام این کار به موارد زیر نیاز خواهیم داشت:

  • یک قطعه یا لاستیک جدید برای تغییر قسمت قبلی.
  • یک آچار قابل تنظیم
  • یک پیچ گوشتی سر صاف.
  • یک پارچه یا پارچه.

پس از جمع آوری تمام عناصر لازم، برای تعویض لاستیک باید مراحل زیر را دنبال کنیم:

لاستیک را از ماشین لباسشویی جدا می کنیم

قبل از برداشتن لاستیک، باید نحوه نصب لاستیک را به خاطر بسپاریم. اگر حافظه خوبی ندارید، می توانید عکس یا فیلم بگیرید. در پایین لاستیک می‌توانیم سوراخ‌هایی را پیدا کنیم که می‌توانند به عنوان راهنمایی برای دانستن محل قرار دادن لاستیک جدید عمل کنند.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به سطح ماشین لباسشویی، نوک صاف پیچ گوشتی را با پارچه می پوشانیم و آن را به اهرم می زنیم تا لاستیک از بین برود. پس از این عمل می توان متوجه شد که یک قطعه فلزی در حال حرکت است. فلنج اول است و فقط باید آن را بردارید تا به کار ادامه دهید. لاستیک را به سمت داخل امتداد می دهیم تا فلنج دوم را برداریم. مهره را با کمک آچار باز می کنیم، آن را جدا می کنیم تا فلنج جدا شود و لاستیک قدیمی را جدا می کنیم.

ناحیه بدون پوشش را تمیز می کنیم
پس از برداشتن قطعه، می‌توانیم از فرصت استفاده کرده و کثیفی‌های انباشته شده در شکافی که لاستیک ماشین لباس‌شویی در آن نصب شده است را با یک پارچه مرطوب (با آب و صابون یا سفیدکننده) تمیز کنیم. ما باید قبل از نصب لاستیک جدید، تمام باقیمانده ها را حذف کنیم تا از نصب کامل آن اطمینان حاصل کنیم و از نشت آب احتمالی جلوگیری کنیم.

ما لاستیک جدید را قرار می دهیم
وقتی همه چیز تمیز شد، می توانیم لاستیک جدید را قرار دهیم. این روند مانند زمانی است که قطعه قدیمی را حذف کردیم، اما برعکس. برای تراز کردن لاستیک، این کار را در پایین، جایی که سوراخ‌هایی که در آن تخلیه می‌شود، انجام می‌دهیم، با توجه به فرورفتگی متناسب با منحنی دریچه فلزی.

باید لاستیک را با کشیدن در درام در شیار قرار دهیم تا به دست آید و برای جا افتادن صحیح، لاستیک را با انگشتان خود فشار دهیم.

فلنج ها را نصب می کنیم
فلنج داخلی را به یاد می آوریم که مهره را با آچار قابل تنظیم تعویض کنیم. لاستیک جدید را به سمت بیرون کش می دهیم (بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود) و فلنج بیرونی را وارد می کنیم و با استفاده از پیچ گوشتی با پارچه فلنج را سوراخ کرده و به درستی قرار می دهیم.

همانطور که دیدیم، تعویض لاستیک ماشین لباسشویی بسیار آسان است و در نتیجه از آسیب های جدی تر احتمالی به ماشین لباسشویی خود جلوگیری می کنیم. با این نکات اگر این مورد خاص برای شما پیش بیاید ما خودمان و به صورت اقتصادی و سریع قادر به تعویض قطعه خواهیم بود. با این حال، به یاد داشته باشید که یک دستگاه به خوبی نگهداری شده، وسیله ای است که برای سال های طولانی دوام می آورد.

پیکوالکترونیک تعمیر لوازم خانگی در تهران

پیکوالکترونیک به عنوان یکی از باتجربه‌ترین تیم‌های تعمیر لباسشویی در تهران در دسترس شما خواهد بود. پس اگر ناگهان برای لباسشویی تان مشکلی پیش آمد و یا با مشکل قطع برق ماشین لباسشویی مواجه شدید که قابل حل نبود می‌توانید به تیم تعمیرات لوازم برقی پیکوالکترونیک اعتماد کنید و برای مراجعه تکنسین متخصص و کاردان درخواست تعمیر لوازم خانگی در منزل خود را ثبت کنید و یا با ما تماس بگیرید.