تولید یخچال و اختراع مبرد!

اختراع یخچال

این روزها در هر خانه و اتاقی، یک یخچال وجود دارد. استفاده از یخچال، آن‌قدر عادی شده است که دیگر به روزهایی که این وسیله هنوز اختراع نشده بود، فکر نمی‌کنیم. یخچال و فریزر، وسایلی هستند که به قصد خنک و سرد کردن مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن‌ها اختراع شده‌اند. بد نیست نگاهی به زمان‌های پیش از تولید یخچال و این اختراع بیاندازیم و راهکار گذشتگانمان را برای نگهداری مواد غذایی بدانیم!

نگهداری مواد غذایی پیش از تولید یخچال

در زمان‌های خیلی قدیم، برای نگهداری و ماندگاری مواد غذایی از چشمه‌ها، چاه‌ها، غارهای زیرزمینی و … استفاده می‌کردند. مردم، مواد غذایی خود را در این محل‌ها قرار می‌دادند تا دیرتر فاسد شوند.

مرباها، ترشی‌ها، نمک سود کردن، خشک کردن و … از جمله کارهایی بود که در زمان‌های قدیم‌تر به منظور حفظ مواد غذایی، انجام می‌دادند. هنوز هم این کارها را انجام می‌دهیم. اما شاید منظور امروزی‌ها، صرفاً به دست آوردن مربا و ترشی و اشکال دیگر این خوراکی‌ها باشد. در هر صورت، تنها راهکاری که آن زمان‌ها به مردم اجازه می‌داد تا مواد غذایی خود را برای مدت طولانی‌تری داشته باشند، همین روش‌ها بود.

مبرد و تولید آن توسط ابوعلی سینا

ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی در قرن ۱۱، مبرد را اختراع کرد. مبرد یا چگالنده به وسیله‌ای گفته می‌شود که کارش سرد کردن بخارهای موجود و تبدیل آن بخارها به مایع است. مبرد، اساس تولید یخچال‌هایی است که امروزه می‌بینیم!

تولید یخچال امروزی

همان‌طور که اشاره کردیم، تولید مبرد، انگیزه‌ی اصلی تولید یخچال‌هایی بود که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در قرن ۱۷ شخصی به نام ویلیام کولین، اولین یخچال مصنوعی را اختراع و تولید کرد. سپس شخص دیگری به نام اولیور ایوانس، یخچالی را با بخار فشرده ایجاد کرد. ژاکوب پرکینز، در یخچال تولید شده توسط اولیور ایوانس تغییراتی را لحاظ نمود و شکل دیگری از این وسیله را به وجود آورد.

کارکرد یخچال

شاید علاقه‌مند باشید که بدانید اساس عملکرد یخچال، به چه صورت است. در این بخش قصد داریم تا به صورت مختصر، نگاهی بر عملکرد این وسیله داشته باشیم.

یخچال‌های امروزی، براساس قانون دوم نیوتون و چرخه‌ی ترمودینامیکی، کار می‌کنند. چرخه‌ی ترمودینامیکی، یک چرخه‌ی بسته‌ای است که ماده در آن در چندین فرآیند قرار می‌گیرد. این ماده در نهایت به شکل اولیه‌ی خود باز می‌گردد و چرخه مجدد ادامه‌دار خواهد بود.

در یخچال، چرخه‌ی ترمودینامیکی از راه تبرید ایجاد می شود. یک میل لنگ که در محفظه‌ی کمپرسور یخچال قرار دارد، می‌چرخد. در اثر این چرخش، پیستون مانند یک تلمبه عمل کرده و سوپاپ‌ها را باز و بسته خواهد کرد. این عمل سبب می‌شود تا گازی که در درون لوله‌ها قرار دارد، به گردش درآید. به طوری که این گاز مدام در لوله‌های رفت و برگشت در جریان خواهد بود. این فرآیند سبب می‌شود تا سرماسازی اتفاق بیافتد.

تولید یخچال و فریزر

اساس کارکرد یخچال، در اختراع فریزر نیز نقش داشته است. فریزر، به قصد انجماد مواد غذایی و نگهداری طولانی مدت آن‌ها طراحی و ساخته شده است. بنابراین فریزر (یا همان بخشی که به عنوان جایخی در نمونه‌های اولیه‌ی این وسیله تعبیه می‌شد) اساس کارکردی مشابه با یخچال دارند. و تنها تفاوت این وسیله با یخچال در تنظیم دمای پایین‌تر ترموستات آن است. به عبارت دیگر برای فریزر و منجمدسازی مواد غذایی، از گاز مبردی استفاده می‌شود که دمای تبخیر پایین‌تری داشته باشد.

انواع یخچال

همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از یخچال‌ها تولید شده‌اند. هر یک از این انواع، کاربردهای مخصوص به خود را دارند. بنابراین ویژگی‌های خاصی در هر یک از این انواع لحاظ شده است که آن را برای کاربرد منحصر به فردی، مناسب می‌سازد. یخچال‌های ویژه‌ی منزل و کاربردهای مسکونی و یخچال‌های تجاری، از انواع یخچال‌هایی هستند که می‌توان برحسب کاربرد و شکل استفاده، نام برد.

از لحاظ شکل و شمایل ظاهری نیز یخچال و فریزرها را در انواع یخچال‌های بالا و پایین (فریزر بالا و یا فریزر پایین)، انواع یخچال و فریزرهای دوقلو، یخچال و فریزر سایدبای‌ساید، انواع درب فرانسوی و صندوقی می‌سازند. البته از این نظر، هرگز دسته‌بندی مشخصی را نمی‌توان نام برد. چرا که طراحان این بازار، همواره در حال ساخت نمونه‌های جدیدتر می‌باشند.

Refrigerator

سرویس تعمیرات پیکوالکترونیک، برای تمام برندهای یخچال فعال است. تعمیر یخچال در پیکوالکترونیک برای برندهای سامسونگ، ال جی، اسنوا و انواع یخچالهای قدیمی انجام می‌پذیرد. در صورت خرابی یخچال شما و نیاز به تعمیرات، شما می‌توانید از متخصصین ماهر پیکوالکترونیک کمک بگیرید. تمام متخصصین این مجموعه آموزش دیده و کاملاً حرفه‌ای هستند. سفارش تعمیرات یخچال شما در پیکوالکترونیک در کم‌ترین زمان ممکن، با شفاف‌ترین هزینه‌ها و به بهترین کیفیت انجام می‌شود. خدمات تعمیر یخچال پیکوالکترونیک در تمام مناطق تهران اعم از چهاردانگه، تهرانسر و یافت آباد، در منزل شما و بدون نیاز به حمل صورت می‌گیرد. شما می‌توانید سفارش تعمیر یخچال در محل را برای شهرهای البرز، رباط کریم، شهریار، بهارستان، پرند و اسلامشهر به متخصصین پیکوالکترونیک ارجاع دهید.

درخواست تعمیر تعمیر یخچال