ریموت تلویزیون

ریموت تلویزیون

قدیمی‌ها به خاطر دارند که نبود ریموت تلویزیون، چه دعواهایی را در خانه‌ها برپا کرده بود! آن سال‌ها، زمانی که باید کانال عوض می‌شد، یا صدا کم و زیاد می‌شد یا حتی تلویزیون خاموش و روشن می‌شد، یک نفر باید از سر جایش بلند می‌شد! و معمولاً آن یک نفر کوچک‌ترین فرد یا مظلوم‌ترین تماشاگر تلویزیون بود! اما الآن دیگر چنین مشکلاتی نیست. تلویزیون‌های امروز، توسط ریموت تلویزیون، کنترل می‌شوند. بنابراین همان‌جایی که نشسته‌اید، ریموت فرمان تعویض کانال، کم و زیاد کردن صدا و … را می‌دهد. در این مطلب، قصد داریم تا کمی بیش‌تر درباره‌ی ریموت کنترل تلویزیون بدانیم. پس اگر علاقه‌مند هستید، با پیکوالکترونیک همراه باشید.

اختراعی به نام ریموت تلویزیون

در سال ۱۹۵۰، شرکت Zenith Radio Corporation، اولین طراحی ریموت تلویزیون را ارائه داد. البته جالب است بدانید که این ریموت کنترل، توسط یک سیم به تلویزیون متصل می‌شد. چیزی شبیه به دسته بازی برخی از کنسول‌ها. این ریموت تلویزیون، تا حدودی توانست مشکلات مربوط به کنترل دستگاه را برطرف سازد. نام دستگاه ریموت ارائه شده، Lazy Bones بود.

پنج سال بعد، یعنی در سال ۱۹۵۵، شخص دیگری به نام یوجین پلی، اولین ریموت تلویزیون بدون سیم را ساخت و نام دستگاه خود را Flashmatic گذاشت. کنترل Flashmatic، مانند کنترل‌های امروزی نبود! کلاً بر روی این کنترل، چهار دکمه و گیرنده وجود داشت. یکی برای خاموش و روشن کردن تلویزیون، یک دکمه برای کنترل صدا (قطع کردن صدا و کم و زیاد کردن آن)، و دو دکمه برای تعویض کانال‌های تلویزیون استفاده می‌شد. کنترل Flashmatic بر اساس اشعه‌ی نور کار می‌کرد که کاربر باید اشعه‌ی کنترل را بر روی گیرنده‌ی فتوالکتریک تلویزیون می‌انداخت.

یک سال بعد، یعنی در سال ۱۹۵۶، آقای رابرت آدلر، یک ریموت تلویزیونی دیگری را طراحی کرد. ریموت کنترل وی به نام Zenith Space Command نام‌گذاری شد. اساس کار این دستگاه، امواج مافوق صوت بود.

چیزی که امروز شما به عنوان ریموت تلویزیون در دستتان می‌گیرید، بر اساس امواج مادون قرمز کار می‌کند. صفحه‌ی پر از دکمه که نشان می‌دهد چه پیشرفتی از زمان اولین نسل کنترل‌ها انجام گرفته است.

کنترل از راه دور تلویزیون
کنترل از راه دور تلویزیون

اشعه‌ی مادون قرمز

اشعه‌ی مادون قرمز یا فروسرخ، طیفی از امواج الکترومغناطیس است. از نظر فیزیکی، امواج مادون قرمز، طول موج بلندتری نسبت به نور مرئی و کوتاه‌تر نسبت به امواج رادیویی دارند. برخورد امواج مادون قرمز با جسم، سبب گرمای آن خواهد شد.

اشعه‌ی مادون قرمز، بخشی از اشعه‌ی موجود در خورشید است. به همین دلیل است که با قرار گیری در مجاورت نور خورشید، بدن شما کم‌کم گرم خواهد شد.

قطعات و آن‌چه در ریموت تلویزیون به کار می‌رود

ریموت تلویزیون را می‌توان یک سیستم در نظر گرفت. هر سیستم از اجزا و قطعات مختلفی ساخته می‌شود. آن‌چه که شما از ریموت کنترل می‌بینید، قاب پلاستیکی و دکمه‌های لاستیکی است. باطری کنترل‌های تلویزیون نیز در بخش پشتی آن واقع شده‌اند. در داخل ریموت تلویزیون، قطعات الکترونیکی مانند بورد مدار موجود است.

بورد مدار ریموت کنترل، یک طرف رنگ سبز و طرف دیگر رنگ قهوه‌ای دارد. سمت سبز رنگ آن، حاوی سوئیچ‌هایی است که به دکمه‌های لاستیکی متصل خواهد شد. در حقیقت فشردن دکمه‌های لاستیکی روی کنترل، سبب می‌شود تا مدار از آن سوئیچ بسته شود و در نتیجه با عبور جریان از آن، یک سری عملیات خاص اتفاق بیافتد.

سمت قهوه‌ای بورد مدار، آی سی یا مدار مجتمع واقع شده است. یک مدار مجتمع از قطعاتی مانند ترانزیستور، خازن، مقاومت، کریستال ساخته می‌شود. نقص در عملکرد کنترل، معمولاً به هر کدام از این قطعات مربوط خواهد شد.

عملکرد ریموت کنترل

زمانی که شما دکمه‌ای را از روی ریموت کنترل فشار می‌دهید، اتصال در مدار برقرار خواهد شد. آی سی یا همان مدار مجتمع، تشخیص می‌دهد که کدام کد فشرده شده است. سیگنال مربوطه به ترانزیستور ارسال می‌شود. ترانزیستور، بعد از تقویت سیگنال، آن را به فرستنده‌ی مادون قرمز ارسال می‌کند.

فرستنده‌ی مادون قرمز، یک دیود ساطع کننده‌ی نور مادون قرمز است. سلامت این دیود، سبب سلامت و صحت عملکرد کنترل تلویزیون خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر این قطعه، آسیب ببیند، عملاً کنترل از کار می‌افتد.

کنترل تلویزیون
کنترل تلویزیون

مشکلاتی که می‌تواند برای ریموت تلویزیون رخ دهد

ریموت کنترل، مانند هر دستگاه و سیستم دیگری، می‌تواند دچار نقص در عملکرد شود. کافی است که قطعه‌ای از قطعات داخلی آن آسیب ببیند. در ادامه، برخی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به ریموت را بیان کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید :  کنترل از راه دور کار نمی‌کند

  • عدم کار کردن هیچ یک از دکمه‌های روی ریموت کنترل تلویزیون

آسیب دیدگی کریستال در مدار مجتمع سبب بروز چنین مشکلی خواهد شد. معمولاً کریستال در اثر ضربه‌ی شدید می‌شکند و یا این‌که لحیم پایه‌های آن جدا می‌شود. در خرابی کریستال، با خرید و جایگزینی کریستال جدید، می‌توان مشکل را برطرف نمود.

مشکل دیگری که می‌تواند تمام دکمه‌های کنترل را از کار بیاندازد به نقص لامپ LED مربوط می‌شود.

خرابی باطری‌های کنترل، شایع‌ترین دلیل این مشکل است. باطری منبع تغذیه‌ی این مدار به شمار می‌آید. بنابراین اتمام و یا خرابی آن، سبب عدم کارکرد سیستم خواهد شد. با جایگزین کردن باطری‌های جدید و سالم می‌توان این گزینه را بررسی کرد. البته گاه خرابی به علت قطع بودن کانکتورهای باطری (همان فنرهایی که باطری روی آن قرار می‌گیرد) خواهد بود.

در برخی مواقع (که البته بسیار کم اتفاق می‌افتد)، این مشکل می‌تواند در اثر مشکلات گیرنده (تلویزیون گیرنده و ریموت کنترل فرستنده است.) رخ دهد. به عنوان مثال از کار افتادن فوتو الکتریک نصب شده بر روی پنل جلویی تلویزیون، مانع از دریافت فرمان‌های ریموت کنترل خواهد شد.

سرویس تعمیرات پیکوالکترونیک، برای تمام برندهای تلویزیونی فعال است. تعمیر تلویزیون در پیکوالکترونیک برای برندهای سامسونگ، ال جی، سونی و انواع تلویزیون‌های قدیمی انجام می‌پذیرد. در صورت خرابی تلویزیون شما و نیاز به تعمیرات، شما می‌توانید از متخصصین ماهر پیکوالکترونیک کمک بگیرید. تمام متخصصین این مجموعه آموزش دیده و کاملاً حرفه‌ای هستند. سفارش تعمیرات تلویزیون شما در پیکوالکترونیک در کم‌ترین زمان ممکن، با شفاف‌ترین هزینه‌ها و به بهترین کیفیت انجام می‌شود. خدمات تعمیر تلویزیون پیکوالکترونیک در در تمام مناطق تهران اعم از چهاردانگه، تهرانسر و یافت آباد، در منزل شما و بدون نیاز به حمل صورت می‌گیرد. شما می‌توانید سفارش تعمیر تلویزیون در محل را برای شهرهای البرز، رباط کریم، شهریار، بهارستان، پرند و اسلامشهر به متخصصین پیکوالکترونیک ارجاع دهید.

درخواست تعمیر تعمیر تلویزیون
  • از کار افتادن برخی از دکمه‌های روی ریموت کنترل تلویزیون

کار نکردن چند تا دکمه‌ی محدود در کنترل تلویزیون، به احتمال زیاد از بروز مشکل در بخش لاستیکی دکمه‌ها هشدار می‌دهد. چرا که اگر قطعه‌ای از مدار خراب باشد، نمی‌شود بقیه‌ی دکمه‌ها کار کنند. یعنی احتمال خرابی، فقط به همان دکمه‌ای که کار نمی‌کند، داده می‌شود.

معمولاً برای برطرف ساختن این مشکل از تکه‌ای زرورق در لاستیک دکمه‌ی معیوب استفاده می‌شود. گاه نیز گرد و غبار و چربی، مانع از کانکت کردن با مدار خواهد شد. در این صورت، نظافت کنترل و دکمه‌ها با الکل توصیه می‌شود.