علت روشن نشدن تلویزیون بعد از قطع برق

علت روشن نشدن تلویزیون

تلویزیون من بعد از قطع برق روشن نمی شود، چه کار کنم؟

قطع برق می تواند به دلیل عوامل مختلف داخلی یا خارجی زیستگاه رخ دهد. در برخی موارد می تواند آسیب قابل توجهی به وسایل الکتریکی وارد کند. از جمله دستگاه هایی که به ویژه در معرض خطر هستند، تلویزیون می باشد.  وقتی تلویزیون شما بعد از قطع برق روشن نمی شود چه باید کرد؟ اصلا علت روشن نشدن تلویزیون بعد از قطع برق چیست؟و چگونه در طولانی مدت از تلویزیون خود در برابر این مشکل محافظت کنید؟

در این مقاله با آموزش رایگان تعمیرات لوازم خانگی در سایت تعمیرات لوازم برقی پیکوالکترونیک سعی داریم به بررسی این مشکل بپردازیم پس با ما باشید..

چرا تلویزیون شما بعد از قطع برق روشن نمی شود؟

دلایل مختلفی می تواند علت روشن نشدن تلویزیون بعد از قطع برق باشد: نصب ضعیف برق در اتاق، قطع کردن از سمت تامین کننده، طوفان و غیره. بسته به علت، قطع برق می تواند مکرر یا گاه به گاه باشد. مهم است که بدانید انواع خاصی از قطع برق به احتمال زیاد به تلویزیون شما آسیب می زند. این شامل قطع مکرر برق، در نتیجه نصب ضعیف برق یا پس از تعمیر می شود. هنگامی که قطع برق گاه به گاه و در نتیجه قطعی برق یا قطع عمدی باشد، دستگاه ها آسیب جزئی می بینند. اما پس چگونه آن را برطرف کنیم؟

در صورت قطع برق، ولتاژ ابتدا به طور ناگهانی قطع می شود و سپس به طور ناگهانی بازیابی می شود. در برخی موارد، این ممکن است باعث افزایش ولتاژ شود، به عنوان مثال اضافه ولتاژ آنی و دامنه بزرگ. این نوسانات ولتاژ به ویژه هنگامی که وسایل برقی یا برق روشن می شوند، یا پس از قطع برق ظاهر می شوند. یا زمانی که یک بار ناگهانی و پیش بینی نشده از خطوط عبور می کند، مانند طوفان می باشد.

این تغییرات ناگهانی ولتاژ دشمن دستگاه های الکتریکی ما هستند. زیرا آنها ولتاژی بالاتر از ولتاژ مدار معمولی دریافت می کنند. بنابراین، ممکن است قسمت هایی از تلویزیون شما بسوزد و باعث از کار افتادن تلویزیون شود. اگر تلویزیون شما نو است، این جهش های گاه به گاه نباید روی دستگاه شما تأثیر بگذارد. با این حال، اگر شروع به قدیمی شدن کند و قطع برق مکرر و/یا مداوم باشد، به تدریج خراب می شود و در نهایت می سوزد. در نهایت، اگر افزایش ناگهانی و بیش از حد شدید باشد، هر تلویزیونی می تواند آسیب جدی ببیند و بنابراین کار نمی کند.

مشاهده: تلویزیون های جدید نسبت به قبل از تنظیم کننده ولتاژ بسیار کارآمدتری برخوردار هستند و بنابراین محافظت بهتری در برابر تغییرات ولتاژ دارند.

تغییرات ناگهانی ولتاژ مربوط به قطع برق دلیل اصلی روشن نشدن تلویزیون شما پس از قطع برق است. اکنون راه حل های موجود برای تلاش  احیای مجدد دستگاه خود را در این مقاله بیابید..

وقتی تلویزیون شما بعد از قطع برق کار نمی کند چه باید کرد؟

همانطور که دیدیم، دستگاه های الکترونیکی تغییرات ولتاژ و در نتیجه خاموشی را دوست ندارند. اینها تأثیر مستقیمی بر مدار قدرت دارند. خطر اصلی این است که خاموش شود و سپس این از سرگیری ولتاژ ناگهانی و برنامه ریزی نشده سوخته و به تلویزیون شما تا حدی یا حتی کامل آسیب برساند.

هنگامی که تلویزیون شما پس از قطع برق روشن نمی شود، به احتمال زیاد آسیب قابل توجهی دیده است.  برای اطمینان و تلاش برای رفع مشکل، بررسی ها و دستکاری های زیر را انجام دهید.

پریز برق را چک کنید
اولین واکنش زمانی که تلویزیون شما بعد از قطع برق دیگر کار نمی کند این است که بررسی کنید که مشکل از پریز برق نباشد. این به این دلیل است که ممکن است مدار الکتریکی پریز آسیب دیده باشد و نه تلویزیون. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که هیچ چراغی در تلویزیون شما روشن نباشد زیرا ممکن است به این معنی باشد که آن روشن نیست.

برای بررسی اینکه آیا مشکل از پریز نیست، تلویزیون خود را به یک پریز دیواری دیگر وصل کنید. توجه داشته باشید، کابل برق خود را مستقیماً بدون پریزهای متعدد به پریز برق وصل کنید. اگر تلویزیون شما دوباره روشن شود، دوشاخه معیوب است و بنابراین باید با یک مشاوره تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید. اگر همچنان نشانه‌های حیات را نشان نمی‌دهد، احتمالاً مشکل مربوط به یک قطعه معیوب از دستگاه شما است.

همچنین بررسی کنید که کلید قطع نشده باشد. در غیر این صورت باید آن را ریست کنید یا فیوز مربوطه را عوض کنید.

راه اندازی مجدد برقی تلویزیون شما

ابتدا بدانید که اگر تلویزیون شما بعد از قطع برق دیگر روشن نمی شود، اما نشانگر استندبای آن روشن است، اول از همه به این معنی است که برق دریافت می کند و همچنین کاملاً خاموش نیست.

سپس ممکن است دستگاه برای اطمینان به حالت آماده به کار طولانی مدت رفته باشد. سپس با نگه داشتن دکمه روشن/خاموش روی تلویزیون خود به مدت 10 ثانیه، تنظیم مجدد پاور را انجام دهید.

اگر کار نکرد، یک تنظیم مجدد الکتریکی اجباری را امتحان کنید. از همین رو :

  • سیم برق تلویزیون خود را از برق جدا کنید
  • دو دقیقه صبر کن
  • کابل را دوباره به پریز وصل کنید

قطعات را بررسی کنید

توجه: هنگام انجام دستکاری بسیار مراقب باشید. برق را با جدا کردن تلویزیون از پریز یا قطع برق در قطع کننده مدار متصل به دستگاه، قطع کنید. اگر صلاحیت انجام دستکاری ها را ندارید، با یک مشاوره تعمیر تلویزیون یا یک نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی در اطراف خود تماس بگیرید. از خطرات برق گرفتگی، بریدگی و آسیب دیدگی تجهیزات آگاه باشید.

باید بدانید که در اکثر مواقع علت روشن نشدن تلویزیون بعد از قطع برق را به یکی از اجزای آن باید نسبت داد. در واقع، قطعات الکتریکی که یک تلویزیون را تشکیل می دهند، متعدد هستند و همگی در معرض تغییرات ولتاژ هستند. سپس احتمال قطع برق که باعث افزایش ولتاژ می شود، بررسی شود.

سیم برق
ابتدا بررسی کنید که سیم برق کار می کند یا خیر. برای انجام این کار، آن را به صورت الکتریکی با یک مولتی متر تست کنید یا اگر کابل سازگار دارید، کابل فعلی را با کابل برق دیگری جایگزین کنید.

فیوزها
اولین قطعات داخلی که در معرض خطرند و به راحتی در صورت بروز مشکل شناسایی می شوند، فیوزها هستند. اینها منبع تغذیه را در صورت بروز نوسانات برای ایمن سازی تاسیسات الکتریکی قطع می کنند. دیدن سوختن آنها هنگام افزایش ولتاژ غیر معمول نیست. در نتیجه تلویزیون شما دیگر روشن نمی شود. بدانید که اگر تلویزیون شما پس از رعد و برق روشن نمی شود، احتمالاً مشکل از فیوز است.

فیوزها روی برد منبع تغذیه قرار دارند. فیوزهای روی برد را با فیوز تستر یا مولتی متر تست کنید. اگر فیوز منفجر شده است، باید آن را تعویض کنید.

هشدار: همیشه فیوز را با فیوز دیگری با همان آمپر و ولتاژ تعویض کنید.

خازن ها
ممکن است پس از قطع برق، تلویزیون شما دیگر روشن نشود زیرا یک یا چند خازن سوخته است. خازن ها در مدار الکتریکی ضروری هستند. آنها اجازه می دهند تا جریان ها در یک مدار الکتریکی تثبیت شوند. به عبارت دیگر، نوسانات ولتاژ را صاف می کنند. با این حال، این خازن ها می توانند به دلیل جریان موج دار  آسیب دیده و بیش از حد گرم شوند. در خازن های استوانه ای، عیب به راحتی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است: آنها در بالای سطح خود متورم می شوند.

خازن ها روی برد پاور تلویزیون شما قرار دارند. می توانید آنها را با استفاده از مولتی متر تست کنید. اگر یک یا چند خازن معیوب باشد، باید آنها را تعویض کنید.

 

اجزای دیگر
سایر اجزا ممکن است علت روشن نشدن تلویزیون بعد از قطع برق باشند. این می تواند یک مقاومت، یک ترانسفورماتور، یک دیود و غیره باشد. که آسیب دیده است. اگر پس از تمام دستکاری هایی که در بالا گفته شد، تلویزیون شما هنوز کار نمی کند، توصیه می کنیم به یک نمایندگی تعمیر تلویزیون در تهران مراجعه کنید.

 

اگر تلویزیون شما با وجود همه تست های بالا روشن نمی شود باید با چه کسی تماس بگیرید؟

با وجود تمام تلاش شما، ممکن است این اتفاق بیفتد که تلویزیون شما همچنان پس از قطع برق از روشن شدن خودداری کند. در این صورت باید با متخصص تعمیر تلویزیون در منزل تماس بگیرید.

شما چندین گزینه در اختیار دارید:

  • با خدمات پس از فروش برند تلویزیون خود تماس بگیرید. آنها می توانند یک راه حل سفارشی برای شما پیدا کنند. در بهترین حالت و بر اساس تجربه قادر به تعمیر تلویزیون در خانه یا تعویض تلویزیون برای شما خواهند بود.
  • با خدمات پس از فروش فروشگاهی که تلویزیون خود را خریداری کرده اید تماس بگیرید.

توجه: به یاد داشته باشید که بررسی کنید آیا تلویزیون شما دیگر تحت گارانتی نیست. اگر اخیراً آن را خریده‌اید یا گارانتی تمدید شده را انتخاب کرده‌اید، ممکن است هزینه‌ای برای خدمات تعمیر تلویزیون در منزل پرداخت نکنید.
با یک برقکار حرفه ای یا خدمات تعمیر تلویزیون تماس بگیرید. آنها می توانند منبع مشکل را تعیین کرده و قطعه را تعویض کنند یا منبع تغذیه معیوب را تعمیر کنند.

همچنین توجه داشته باشید که اگر تلویزیون شما پس از قطعی برق عمومی (از دست دادن یا خاموش شدن داوطلبانه) دیگر روشن نمی شود، می توانید به اداره برق محل زندگی خود مراجعه کنید شما باید ادعای جبران خسارت کنید. این کار در قالب یک نامه تایید شده با رسید برگشت انجام می شود. آن را همراه با مدرکی مبنی بر اینکه عیب ناشی از سرویس برق بوده است ارسال کنید: مدارک خرید، تعویض، فاکتور تعمیر و گواهی از متخصصی که ارزیابی کرده است دستگاه توسط نوسانات برق آسیب دیده یا از کار افتاده است.

 

و برای دفعه بعد؟
بهترین پیشگیری این است که تلویزیون و سایر وسایل حساس الکتریکی خود را هنگام استفاده نکردن از برق بکشید. با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که قطعی برق غیرمنتظره رخ دهد. در این مواقع بهترین گزینه خرید محافظ الکترونیکی خواهد بود. برای اصلاح اختلالات الکتریکی در شبکه با استفاده از تنظیم کننده ولتاژ استفاده می شود. این بین دستگاه شما برای محافظت و شبکه برق قرار می گیرد. سپس یک جریان الکتریکی پایدار را حتی در صورت افزایش برق فراهم می کند.