پورت‌های تلویزیون خود را بهتر بشناسیم!

پورت های تلویزیون

پورت به معنای درگاه است. این، محلی برای ورود یا خروج داده‌ها و اطلاعات از طریق کابل‌ها می‌باشد. پورت‌های تلویزیون که در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم، از انواع پورت‌های سخت افزاری هستند. اگر به بخش پشتی تلویزیون خود توجه کنید، پورت‌های مختلف با ابعاد و رنگ‌های گوناگون را مشاهده خواهید کرد. با پیکوالکترونیک همراه باشید تا اطلاعات خوبی از هر کدام از این پورت‌ها را به دست آورید. شناخت این پورت‌ها کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از قابلیت‌های تلویزیون خود، استفاده کنید.

لیست پورت‌های تلویزیون
لیست پورت‌های تلویزیون

پورت usb از پرکاربرتردین پورت‌های تلویزیون

پورت usb که گاه با نوشته‌ی service نیز مشخص می‌شود، از پرکاربردترین پورت‌های تلویزیون به شمار می‌آید. این پورت، در بیش‌تر لپ تاپ‌ها و کامپیوترها نیز وجود دارد. شما می‌توانید هارد دیسک و فلش را از طریق پورت usb به تلویزیون خود متصل کنید. با اتصال هارد دیسک یا فلش به تلویزیون، فایل‌های صوتی و تصویری داخل آن بر روی تلویزیون قابل نمایش خواهد بود.

کاربرد دیگری که در پورت‌های usb تلویزیون وجود دارد، سرویس و به روزرسانی نرم افزاری تلویزیون است. به همین دلیل واژه‌ی service را در کنار آن می‌نویسند. به همین دلیل، تکنیسین‌ها و سرویس‌کاران معمولاً از این پورت استفاده می‌کنند.

بسته به توان تلویزیون، از درگاه usb آن می‌توان برای شارژ وسایل جانبی نیز استفاده کرد. این قابلیت برای تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی و … قابل انجام است. البته به شرط آن‌که تلویزیون توان کافی برای شارژ وسیله را داشته باشد.

پورت HDMI، از رایج‌ترین پورت‌های تلویزیون

پورت HDMI تلویزیون
پورت HDMI تلویزیون

بیش‌تر تلویزیون‌ها و حتی کامپیوترها از پورت HDMI برخوردار هستند. توسط پورت و کابل‌های HDMI، سیگنال‌های صوتی و تصویری دیجیتال، قابل انتقال می‌باشد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا رایانه‌ی خود را از این طریق به تلویزیون متصل سازند.

پورت toslink

یکی از پورت‌های تلویزون، پورت toslink است. این پورت خروجی صدا است. و در واقع بالاترین کیفیت صدا را به شما ارائه می‌دهند. پورت‌های toslink تلویزیون، با نام optical audio و کابل صوتی نوری نیز شناخته می‌شوند.

در حالت کلی برای انتقال صدا در تلویزیون، شما ۳ راه دارید. استفاده از کابل HDMI، کابل کواکسیال و اپتیکال. در پورت toslink، شما از کابل HDMI استفاده خواهید کرد. کابل HDMI، صدا و تصویر را به طور هم‌زمان انتقال می‌دهد. این در حالی است که در کابل‌های کواکسیال و اپتیکال، تنها صدا منتقل خواهد شد.

خروجی کابل HDMI متصل شده به پورت toslink، به رسیور سینمای خانگی متصل می‌شود تا از آن‌جا میان اسپیکرها تقسیم شود.

پورت‌های VGA و DVI تلویزیون

پورت‌های VGA و DVI از جمله پورت‌های تلویزیون برای اتصال رایانه هستند. البته اگر قصد داشته باشید از کابل‌ها برای اتصال رایانه‌ی خود به تلویزیون استفاده کنید. ما در مقاله‌ی مجزایی، روش اتصال وایرلس (بدون سیم) لپ تاپ به تلویزیون را آموزش داده‌ایم.

پورت‌های VGA و DVI، به شما کمک می‌کند تا دستگاه خود را به تلویزیون متصل کرده و یک صفحه نمایش بزرگ‌تر برای تماشای فایل‌های تصویری خود داشته باشید. معمولاً گیمرها ترجیح می‌دهند تا از این درگاه برای متصل کردن رایانه‌ی خود به تلویزیون استفاده کنند.

نکته‌ی دیگر، قرارگیری پورت ۳.۵ میلی‌متری استریو، در کنار پورت‌های VGA و DVI است. از طریق پورت ۳.۵ میلی‌متری، شما می‌توانید صدا را به تلویزیون منتقل کنید.

پورت‌های کامپوزیت تلویزیون 

پورت‌های موجود در تلویزیون
پورت‌های موجود در تلویزیون

احتمالاً در پشت تلویزیون خود، سه پورت به رنگ‌های سفید، زرد و قرمز می‌بینید. این پورت‌ها، به نام پورت‌های کامپوزیت شناخته می‌شوند. برای اتصال به این پورت‌ها باید از کابل‌های کامپوزیت استفاده کرد. برای سهولت بیش‌تر، هر کابل به رنگ پورت استفاده می‌شود. به این صورت که کابل کامپوزیت قرمز به پورت کامپوزیت قرمز، کابل کامپوزیت زرد به پورت کامپوزیت زرد و در نهایت کابل کامپوزیت سفید به پورت کامپوزیت سفید، متصل می‌شود.

از پورت‌های کامپوزیت برای دریافت سیگنال صوتی استریو و سیگنال تصویر استاندارد SD استفاده می‌شود.

پورت‌های کامپوننت تلویزیون

پورت‌های کامپوننت نیز پورت‌های رنگی تلویزیون هستند. این پورت‌ها، دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر دارند. لذا کیفیت تصویر بهتری را نسبت به پورت کامپوزیت ارائه خواهند داد.

پورت video out

یکی دیگر از پورت‌های تلویزیون، پورت خروجی ویدیو یا همان video out می‌باشد. این پورت، محتوای تلویزیون را به دستگاه‌های دیگر، منتقل می‌کند. این مسأله در رکورد و ضبط ویدیو و هر چیز دیگری که روی تلویزیون دیده می‌شود، بسیار پرکاربرد خواهد بود. 

پورت استریو ۳.۵ میلی‌متری

پورت ۳.۵ میلی‌متری در بیش‌تر وسایلی که هدفون یا هندزفری می‌خورند، دیده می‌شود. بنابراین روشن است که آن‌چه که توسط این پورت منتقل می‌شود، سیگنال صوتی است. صداها از طریق پورت ۳.۵ میلی‌متری با کیفیت بالا ارسال می‌شوند.

سرویس تعمیرات پیکوالکترونیک، برای تمام برندهای تلویزیونی فعال است. تعمیر تلویزیون در پیکوالکترونیک برای برندهای سامسونگ، ال جی، سونی و انواع تلویزیون‌های قدیمی انجام می‌پذیرد. در صورت خرابی تلویزیون شما و نیاز به تعمیرات، شما می‌توانید از متخصصین ماهر پیکوالکترونیک کمک بگیرید. تمام متخصصین این مجموعه آموزش دیده و کاملاً حرفه‌ای هستند. سفارش تعمیرات تلویزیون شما در پیکوالکترونیک در کم‌ترین زمان ممکن، با شفاف‌ترین هزینه‌ها و به بهترین کیفیت انجام می‌شود. خدمات تعمیر تلویزیون پیکوالکترونیک در در تمام مناطق تهران اعم از چهاردانگه، تهرانسر و یافت آباد، در منزل شما و بدون نیاز به حمل صورت می‌گیرد. شما می‌توانید سفارش تعمیر تلویزیون در محل را برای شهرهای البرز، رباط کریم، شهریار، بهارستان، پرند و اسلامشهر به متخصصین پیکوالکترونیک ارجاع دهید.

درخواست تعمیر تعمیر تلویزیون