چیدن یخچال و آن‌چه باید بدانیم!

چیدن یخچال

یخچال، یک کمد بزرگ پر از خوراکی است! همه‌ی ما دوست داریم خوراکی‌های یخچال را به‌نحوی سامان‌دهی کنیم که فضای کافی برای تمام وسایل داشته باشیم. نظم در چیدن یخچال، کمک می‌کند تا آسان‌تر به مواد غذایی دسترسی داشته باشید. هم‌چنین با یک یخچال منظم، مواد غذایی برای مدت بیش‌تری تازگی و طراوت خود را حفظ خواهند کرد. یخچال را همه‌ی ما در خانه هایمان داریم. پس بدون شک به  اصول و استانداردهای چیدمان آن، نیاز داریم. مطلبی که می‌خوانید، به همین منظور تهیه شده است. با پیکوالکترونیک همراه باشید.

یخچال باید تمیز باشد.

مهم‌ترین اصل در داشتن یک یخچال مرتب، نظافت آن است. نظافت در محل نگهداری مواد غذایی، از ورود میکروب و بوی بد جلوگیری می‌کند. در بازه‌های منظم زمانی، طبقات و کشوهای یخچال خود را با مواد مناسب، بشویید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا از کف پوش‌های مخصوص روی طبقات یخچال استفاده کنند. فرقی ندارد! کف پوش‌ها هم باید مرتباً شسته و نظافت شوند. از نظافت لاستیک دور یخچال غافل نشوید.

برای تکمیل نظافت، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و فاسد شده را دور بریزید. ظروف نگهدارنده‌ی خالی را بشویید و خشک کنید.

کف پوش مخصوص بخرید.

هرچند به عقیده‌ی بسیاری از افراد، چیدمان مواد غذایی بر روی طبقات شیشه‌ای جذاب‌تر است، اما ما توصیه می‌کنیم تا از کف‌پوش‌های مخصوص استفاده کنید. کف پوش مانع از سر خوردن ظروف خواهد شد و کمک می‌کند تا طبقات یخچال سالم‌تر بمانند. به علاوه این‌که شست‌وشوی آن‌ها در صورت نشتی مواد غذایی چسبناک یا چرب راحت‌تر انجام می‌شود.

کمی ظرف و نظم دهنده بخرید.

 

نظم‌دهی با ظروف نظم‌دهنده
نظم‌دهی با ظروف نظم‌دهنده

برای این‌که سامان‌دهی خوراکی‌های یخچال راحت‌تر باشد، به تعدادی سبد، سطل و ظروف دردار نیاز دارید. نظم دهنده‌ها کمک می‌کنند تا فضای بیش‌تری در یخچال خود داشته باشید. بنابراین اگر با کمبود فضا مواجه هستید، حتماً این کار را انجام دهید.

چیدن یخچال را بر اساس دما انجام دهید.

گفته می‌شود درب و طبقات بالایی یخچال، کم‌ترین میزان سرما را دارند. لذا مواد غذایی که تنها دمای خنک برای نگاهداری آن‌ها کفایت می‌کند، را در این فضاها قرار دهید. طبقات پایینی، سرمای بیش‌تری دارند. و کشوهای یخچال، برای حفظ رطوبت و تازگی میوه‌ها و سبزیجات، بسیار ایده‌آل هستند. برای چیدمان مواد غذایی در یخچال بر حسب دما، به لیست زیر توجه داشته باشید.

  • طبقات بالایی یخچال: قرار دادن غذاهای باقی‌مانده (در ظروف درب‌دار)، نوشیدنی‌ها  (به طور کلی، موادی که به احتمال زیاد، در مدت کوتاه‌تری مصرف می‌شوند را به این طبقه منتقل کنید.)
  • طبقات میانی یخچال: تخم مرغ، لبنیات، مواد گوشتی
  • طبقات پایینی یخچال: گوشت خام، ماهی 
  • کشوهای یخچال: میوه و سبزیجات
  • درب یخچال: آب، آب‌میوه، داروهای گیاهی و عرقیجات، سس، مربا

مواد غذایی را برای چیدن یخچال نظافت کنید.

نظافت مواد غذایی یخچال
نظافت مواد غذایی یخچال

مواد غذایی که می‌خواهید در یخچال بگذارید، باید کاملاً تمیز باشند. سعی کنید بعد از خرید، وسایل را به سینک ظرفشویی منتقل کنید. بعد از شست‌وشو و خشک کردن کامل، می‌توانید مواد را به ظروف مناسب منتقل کنید. و سپس در یخچال بچینید. توجه داشته باشید که مرطوب بودن مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه، سبب گندیدگی و پوسیدگی خواهد شد. بنابراین حتماً از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید.

کم بخرید تا فضای بیش‌تری برای چیدن داشته باشید.

تا حد امکان، سعی کنید برنامه‌ی خرید خود را برای زمان کوتاه‌تری بچینید. این امر علاوه بر نظم یخچال، به تازگی مواد قابل مصرف نیز کمک شایانی می‌کند. برحسب مصرف خانواده، مواد غذایی را برای نهایتاً یک هفته خریداری کنید.

از ظروف درب دار برای چیدن بخچال استفاده کنید.

از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در نظم یخچال شما تأثیر بسزایی داشته باشد، استفاده از ظروف درب دار است. ظروف درب دار، به تازگی مواد غذایی شما کمک بسیار زیادی می‌کنند. هم‌چنین چیدمان ظروف بر روی هم‌دیگر، فضای بازتری از یخچال را به وجود می‌آورد.

مزیت دیگر استفاده از ظروف درب دار در چیدن یخچال، عدم بو گرفتن فضای داخل یخچال است. این در حالی است که نگهداری مواد غذایی در ظروف بدون درب، سبب می‌شوند تا فضای یخچال به مرور بوی ناخوشایندی از ترکیب غذاهای مختلف، داشته باشد.

میوه را از سبزی جدا نگهداری کنید.

جالب است بدانید که برخی از میوه‌ها، از خود گازهایی متصاعد می‌کنند که سبب تسریع پوسیدگی سبزیجات خواهد شد. به همین دلیل بهتر است فضای جداگانه‌ای برای میوه و سبزیجات در نظر بگیرید. اگر تعداد کشوهای یخچال شما کم است، از ظروف بزرگ درب دار و یا سبدهای مختلف برای چیدمان میوه‌ها در طبقات یخچال استفاده کنید.

هر چیزی را در یخچال نگذارید!

تمام مواد غذایی در یخچال نگهداری نمی‌شوند. حتی در برخی مواقع، نگهداری آن‌ها در فضای خارج از یخچال، بهتر است. توجه کنید که جای خنک، می‌تواند در یک کابینت نیز تعریف شود. بنابراین برخی از مواد غذایی را به کابینت‌ها و فضای بیرون از یخچال خود منتقل سازید. این کار سبب می‌شود تا بار اضافی از دوش یخچال برداشته شده و نظم بهتری داشته باشد.